Как се усеща новата Honda CR-V? Подробен тест и галерия на AWD версията със 193 коня
Всички знаем какво представлява Honda CR-V. Практичен и разумен SUV, който от 2017-та се продава в своята 5-а генерация. Името е съкращение от ‘Comfortable Runabout Vehicle’, като последното поколение на автомобила се предлага във версии с 5 или 7 места, само с 1,5-литров бензинов мотор, в комбинация с предно или двойно предаване. Скоростната кутия може да бъде 6-степенна механична (доста приятна) за версиите с предно или CVT (малко особена) за колите с AWD. Принципно новото CR-V има и хибридна версия с 2-литров мотор, но тя не фигурира в ценовата листа, която свалихме от cars.honda.bg.
Нашият тестови автомобил е в третото от общо четирите нива на оборудване, като най-високото има в допълнение само ел. шофьорска седалка и подгрев на задните места, автоматичен капак на багажника, панорамен покрив, хедъп дисплей, отопляем волан и 19-ки. Тоест, нищо без което не може да живеете спокойно.
Конфигурацията на салона е с 5 места, а двигателят - по-мощната модификация на 1,5-литровия VTEC със 193 к.с. и задвижване на 4-те колела, когато колата реши, че това е необходимо. Тоест, задейства задния мост чрез многодисков съединител, в случай на загуба на сцепление на предните гуми.
Honda CR-V отвън. Изглежда японски, в добрия смисъл на думата. В началото не бях сигурен за задницата, но с времето взе да ми харесва. Ауспусите са два и напълно истински, което няма връзка със семейния комфорт, но все пак този факт е глъдка свеж въздух в затлачения от фалшиви тръби автомобилен свят. ‘Premium Cristal Red’ металик седи супер (990 лв. допълнително) и освежава иначе не особено вълнуващите пропорции, характерни за SUV класа.
Светлините са LED, фаровете светят супер, автоматични са за това ниво, а страничните степенки са излишни, защото CR-V не е достатъчно висока (макар и с 3,5 см повече от преди), за да са ви наистина необходими. Ако сте над 1,7 метра и с нормални опорно-двигателни функции, най-вероятно ще ги прескачате, като ще ги усещате единствено при контакт с крачола ви.
Honda CR-V отвътре. Колата е много просторна, всъщност, една от най-просторните в класа си. Междуосието е увеличено с 4 см спрямо това на предходната генерация, а мястото за краката на втория ред е нараснало с 5 см. Имате място във всички посоки, а седалките са приятно комфортни, в случая на нашето ниво на изпълнение, тапицирани с готина черна кожа. Достъпът до втория ред също е лесен, благодарение на отварящите се на почти 90 градуса задни врати. Личи си, че основна цел при проектирането на CR-V е бил комфортът, за което говори и работата на окачването, но за него след малко.
Багажникът? Обем 561 литра, нарастващ до 1123 литра, ако бутнете задните облегалки и натоварите колата до стъклата. Ако я натоварите до тавана, ще ползвате доста приличните 1638 литра. На мен ми се наложи да пътувам с добро количество багаж, което успяпх да събера в стандартната конфигурация на багажника, до щората. В това отношение CR-V e супер, като единствено прагът в дъното на багажника може да ви затрудни, ако ползвате пълния обем на колата и товарите тежки предмети. При версията със 7 места получавате едва 150 литра, но това е напълно очаквано за конфигурация с такъв капацитет, където предимствата са другаде.
Качеството на повечето материали в салона е добро, тук-таме се срещат твърди пластмаси, но сглобката също е прилична. Колата се произвежда в Япония, а не във Великобритания, като единствено бих пропуснал апликациите от изкуствено дърво по таблото, централната конзола и вратите. Дизайнът на самото табло е готин, особено в дясната част. Самият дигитален панел обаче можеше да е по-интуитивен за управление, което важи и за централния 7-ичнов дисплей. Това са единствените ми забележки към кокпита на голямата Honda. Що се отнася до функционалностите, имате Apple CarPlay, Android Auto, няколко USB букси и дори HDMI, който надали някога ще използвате.
Honda CR-V на пътя. Вози супер комфортно, без да има адаптивни амортисьори или режими на каране, което е супер. Това е голям, семеен автомобил, а не мултифункционално оръжие. Което прави чест на Honda, че не са сложили неща, които да добавят разнообразие само в брошурата. Мекотата на возене и самата разумна работа на окачването, се дължи и на хидравличните втулки.
Двигателят е достатъчно мощен (193 к.с., 243 Нм) за тежащата около 1,7 тона Honda. CVT трансмисията обаче може да ви остави с впечатление, че моторът се мъчи при рязко настъпване на газта. VTEC-ът е приятно тих при спокойно плъзгане и малко по-ръмжащ, отколкото предполагах, при резки изпреварвания. Причината за първото е и системата за гасене на нежелани шумове на японците, която ги улавя с микрофон, изпращайки вълни с обратна амплитуда през говорителите в салона. За съжаление тази система не е особено полезна при високи обороти. Иначе салонът е приятно тих по отношение на аеродинамичните шумове и тези от контакта на гумите с пътя.
Още малко за CVT-то. Не съм почитател на този тип кутии, макар че на теория вариаторите са най-ефективните механизми. В случая имате 7 запаметени позиции/предавателни отношения, симулиращи смяна, като при класически автоматик. Имате и планки на волана, особено полезни, ако теглите ремарке, каравана (не особено често у нас) или когато ви се наложи да излизате от ситуация с ниско сцепление, при сняг или кал.
В този ред на мисли, системата с многодисков съединител може да прехвърли до 60% от въртящия момент на задния мост, като през останалото време колата върви основно на предно. Това се отразява добре на разхода на гориво, който по каталог е 8,9 (по WLTP). При мен компютърът показа 10,6, след близо 1000 км, 800 от които магистрално каране и 200 градско, предимно с 4 човека и пълен багажник. Което е супер.
Динамика? Не очаквайте много. При CR-V се акцентира на комфорта и пространството, не на спринтовете 0-100. Последният става за около 10 секунди, а максималната скорост достатъчните 208 км/ч. Кормилното управление също не подканва към динамично шофиране, не е особено информативно, но е с приятна тежест. Но пак, тази кола е създадена с друга цел, която изпълнява много добре.
Цените на Honda CR-V. Започват от 55 500 лв. за коли с базово ниво на оборудване, 173 коня и 6-степенна механична кутия и достигат до близо 84 хил. за най-високото изпълнение с AWD и 193 к.с. Ако искате най-достъпната версия със 7 места, ще трябва да платите малко под 70 хил., която идва с AWD и CVT. В случай, че обмисляте покупка на подобен автомоибл или конкретно на CR-V, може да се заровите в ценовата листа и каталога, за да прецените точно какво ви трябва и колко би ви излязло (кликнете на оранжевите букви за съответните материали).
Заключението за CR-V. Харесва ми, че Honda са се постарали да направят автомобила толкова комфортен, като возия и толкова просторен отвътре. Създава усещане за спокойствие и сигурност, както и за добра изработка. Вероятно един 150-конен дизел би паснал перфектно на тази концепция, но и 1,5-литровия VTEC не изпитва затруднения с колата, а също може и да харчи разумно, ако обаче не ръчкате много CVT-то. То определено е един от най-добрите маеханизми от този тип, които някога съм карал, но съветът ми е да пробвате и ръчката, която при Honda е пословично приятна за употреба. Ако сте окей и с инфотеймънт системата и изгледа на дигиталното табло, не мисля, че има какво повече да искате от един семеен SUV. Неслучайно колегите от TopGear UK дават на новото CR-V със 7 от 10, мнение, оценка, която се припокрива с моята.
Текст и фотография: Иван Монев