Британско изследване твърди, че зад волана Siri и Google Assistant са по-опасни от алкохола


22 Mar 2020

Ново изследване на британската асоциация IAM RoadSmart твърди, че инфоразвлекателните системи в автомобилите ни имат все по-голям разсейващ ефект и са причина за все повече катастрофи. Нещо повече, според изследователите системи като Android Auto и Apple CarPlay, които дублират съдържанието на телефона ви върху екрана на колата, могат да са по-опасни от шофиране след употреба на алкохол. 

Двете системи на водещите световни технологични гиганти имат за цел да предотвратят употребата на телефон зад волана, като синхронизират приложенията от телефона ви с инфоразвлекателната система на колата. В България никое от двете предложения все още не се предлага, но в над 20 страни по света (включително много европейски) Apple CarPlay и Android Auto са част от оборудването на новите модели автомобили.

Изследването, проведено в сътрудничество с Международната автомобилна федерация (FIA), открива, че шофьорите, които често използват развлекателната система в колата си (включително навигацията) могат да отклонят поглед от случващото се на пътя за шокиращите 16 секунди! При движение с 90 км/ч това се равнява на 400 метра.

“Разсейването на шофьора е фактор във всяка трета катастрофа в Европа годишно, казва директорът по проучванията на IAM RoadSmart Нийл Крийг. Предишните проучвания сочеха, че Apple CarPlay и Android Auto разсейват водачите по-малко от конвенционалните бутони и уреди за управление, но най-новите резултати повдигат някои въпроси за използването на модерните инфоразвлекателни системи в автомобилите, заявява той. Всичко, което отклонява погледа на водача от пътя е проблем за пътната безопасност.”

Според изследването средностатистически шофьор, който не се разсейва от нищо, реагира на опасност за около секунда. Когато е пил алкохол, но в границите на позволеното от закона (в България това е 0,5 промила), неговата реакция е с 12% по-бавна. Ако е използвал марихуана - с 21%, ако говори по телефона с hand-free - с 27%. Точните данни може да видите в графиката, като времето за реакция се увеличава с цели 53-57%, ако използва сензорния екран за функциите CarPlay и Auto.

Тестът е протекъл с три минавания по един и същи маршрут, като шофьорите е трябвало да направят минавания без да се разсейват, а след това като задават гласови команди и работят с приложенията през сензорния екран.

Гласовите команди разсейват по-малко, твърди изследването, докато използването на сензорния екран е по-опасно. Шофьорите дори не са обръщали внимание, че в дадени моменти са отделяли поглед от пътя за цели 16 секунди.

По-плашещото е, че шофьорите, участвали в изследването, не си давали сметка за времето, в което не следят пътната обстановка и често твърдели, че са хвърлили само бърз поглед върху екрана в колата си, при положение, че този “бърз поглед” може да се равнява на над 500 метра, изминати по магистрала със скорост от над 100 км/ч.

Вижте цялото изследване тук.

Фенове сме! A вие?