Когато си Граф Роси и си регистрираш състезателно Porsche 917, способно да развие 400 км/ч
‘Badsass’. Вероятно сте чували този израз, който на нашенски може да се преведе, като „гъзария“. Така казана обаче, думичката се обкръжава с негативни нюанси. Гъзар може да бъде наречен някой, който паркира чисто новото си Lambo Aventador пред бара, шумно. И пак, много зависи от обстоятелствата и конкретната ситуация.
Някой, който паркира чисто състезателен автомобил, който принципно няма право да се движи по обществената пътна мрежа, модел и модификация, която е печелила… „24-те часа на Льо Ман“, която е вдигала над 400 км/ч, ускорява от 0-100 км/ч за 2,5 секунди, мощна е минимум 520 коня, тежи 800 килограма… Това не е гъзария. Такава случка не може да е дефинира. Тя е… Граф Роси и неговото Porsche 917, на основната снимка, на магистрала, пред VW Golf I.
Историята на това Porsche 917 с шаси номер 917.030 е любопитна. Колата е произведена през 1971-ва и е била част от отбора на ‘Martini Racing’ под състезателен номер 28. Първото и състезание е в Зелтвег, Австрия, на 27 юни 1971-ва и е първият състезателен автомобил снабден с ABS. Карана е от Жерар Ларус, който се класира на 3-то в квалификациите, след обагреното в цветовете на Gulf Porsche 917 на Ричард Атууд и заелият първото място на стартовата решетка Джеки Икс с неговото Ferrari 312P. В хода на състезанието Ларус повежда, но пука гума, което го изкарва от надпреварата.
След 71-ва Porsche се оттегля от европейските надпревари и шаси 917.030 така и не вижда повече състезание. Граф Роси плаща 75 000 немски марки на Porsche Motorsort и колата става негова, след като първите окастрят перките отзад и монтират скромни заглушители на ауспусите.
Кой е Граф Роси? Много голям човек, джентълмен, очевидно любител на автомобилите и член на фамилия, тясно свързана с марката Marini и далеч не само, което обяснява връзките му, довели до покупката на състезателната машина.
Регистрирането на колата, като шосейна обаче – о, изненада! – се казва трудна задача. Невъзможна в Германия, възможна във Франция, но на теория, след провеждането на краштест обаче, което… няма как да стане. В Италия? ‘Certo’, срещу няколко плика с подходящата сума, но дори италианците отказват. Най-накрая състезателното 917 се отзовава в… Алабама, където получава регистрационна табела при условие, че няма право да доближава границата.
Роси е собственик на автомобила до смъртта си през 2003-та, след което синът му я наследява. През годините той получава множество предложения за покупка, отхвърляйки всичките. Последната оферта обаче надминава тази за Ferrari 250 GTO, в момента държащо рекорда за най-скъп автомобил в света.
За съжаление регистрацията на единственото (относително) шосейно легално Porsche 917 вече е изтекла, а колата отново е върната в състезателна модификация. Макар, че последните години и точните обстоятелства около това не са много ясни, ако съдим по материала на drivetribe.com.
Ако обаче все пак мечтаете за Porsche 917, но не може да извадите 20-40 милиона долара, които евентуално някой да приеме и да ви даде кола за тях, винаги може да подходите „бюджетно“ и да си купите реплика. Като тази от 2008-ма, за едва 395 000 долара. Кликнете на снимката за нейнат история.