Алтернатива ли е колелото за пътуване до работа? Как стоят нещата у нас и в други европейски страни

  • Велоалея в Копенхаген - град, в който около 50% от хората стигат до работа с колело Велоалея в Копенхаген - град, в който около 50% от хората стигат до работа с колело
  • Кръстовище с велоленти в Нидерландия Кръстовище с велоленти в Нидерландия
  • Временна велоалея в Берлин Временна велоалея в Берлин
  • Двупосочна велоалея в малък град в Нидерландия Двупосочна велоалея в малък град в Нидерландия
  • Проект за велоалеи от двете страни на бул. Патриарх Евтимий в София Проект за велоалеи от двете страни на бул. Патриарх Евтимий в София

31 May 2020

Макар пандемията от коронавируса далеч да не изглежда приключила, повечето страни в Европа отслабват ограничителните си мерки и се опитват да се завърнат към нормалното всекидневие и отпускане на ограниченията. Това означава, че свободните улици и бързото придвижване отново ще се превърнат в блед спомен, заменен от изнервени клаксони и часове, прекарани в задръствания. Много европейски страни вече започнаха да прилагат мерки срещу задръстванията и да насърчават хората да изберат друг тип придвижване - най-вече с колело или пеша, когато това е възможно.

Световната здравна организация насърчава хората в големите градове да се придвижват с колела или пеша, защото това им осигурява необходимата минимална дневна активност, каквато вероятно им е липсвала през изминалите месеци. Освен това пандемията и блокирането на транспорта в големите градове ясно показа колко по-чист е въздухът в тях без автомобили.

Париж разширява и без това добрата си мрежа от велоалеи, като добавя още 650 км с инвестиция от 300 млн. евро. Берлин поставя временни велоалеи по основните си булеварди, за да стимулира хората към този тип транспорт. Милано ще разшири тротоарите, за да освободи място за повече велоалеи, Брюксел въвежда централна зона, в която навсякъде пешеходците и велосипедистите да бъдат с предимство пред колите. Очаквано най-добрите примери са Копенхаген, столицата на Дания, и градовете в Холандия, където и досега бяха най-добрите вело пътища в света. В Копенхаген малко над 50% от работещите стигат до работните си места с колела, съобщава Forbes.

Какви мерки вземат различните държави?

Великобритания обяви пакет от 2 млрд. паунда, с който ще насърчи колоезденето и ходенето, вместо използването на кола или обществен транспорт. 300 млн. паунда отиват само за изграждане на нови велоалеи.

Италия, която пое най-сериозния удар от коронавируса в Европа, дава до 500 евро на всеки, който иска да си купи ново колело, като условието е да живее в град с над 50 000 жители. Не само Рим, но и много от големите градове създадоха временни и постоянни велоалеи, за да насърчат хората да не използват обществен транспорт.

Франция предлага подобна помощ от 400 евро за всеки служител, който се преориентира към пътуване до работа с колело, като покрива и 50 евро вело сервиз в оторизирани сервизи, съобщава Reuters.

Испания разширява велоалеите в градове като Мадрид и Барселона, където задръстванията дори преди кризата бяха сериозни. 

Германия, най-автомобилната страна на континента, също се опитва да качи все повече хора на колела, като създава временни и постоянни велоалеи. Магазините за колела бяха сред затворените бизнеси там, но стоката им се продаде в рамките на часове веднага след отварянето в началото на май.

В България изолацията също се отрази положително на колоезденето и още в края на април пред магазините и сервизите за колела се забеляза сериозен интерес. Велоалеите в големите ни градове определено изостават от тази тенденция, макар в последните седмици София да даде заявка за поне няколко километра нови трасета.

Лукс от Китай!