Когато Mercedes-Benz направи SL без волан през 1998-мa, за да бъде... по-безопасен


01 Jun 2020

„Електромеханичното управление е по-безопасно и по-бързо“ пише в прессъобщението, публикувано от Mercedes-Benz през 1998-ма, представящо този странен концептуален автомобил. Отровено казано бихме предпочели да държим волан, докато караме с 200 км/ч, отколкото двата джойстика, които тогава марката изтъква, като по-сигурния и ненапрягащ мускулите на водача начин.

„Революция в интерфейса между шофьор и автомобил“ пишат още Mercedes, като немците наблягат на това, колко всъщност е удобно да караш кола… без волан и педали. „Шофьорът може да мести краката си където си иска, а ръцете не трябва да са постоянно опънати на волана. Вместо това може да се подпре на лактите си и да се отпусне…“

Как реално се кара този SL? Естествено, че нямаме никаква представа, но описанието на системата е следното. Джойстикът при централната конзола е свързан с електромеханична система, ел. мотор и т.н. актуатори – също ел. машинки движещи нужните части в предницата, за да накарат колелата да завиват. Максималното отклонение на джойстика е по 20 градуса в посока, а двата бутона в горната част задействат мигачите и клаксона.

От официалния текст не става особено ясно за какво служи другият джойстик, монтиран в шофьорската врата, но най-вероятно той изпълнява идентични функции – тоест, колата може да се управлява или се единия или с другия.

Интересно е какво са поместили инженерите на мястото на кормилната колона – чекмедже с… калкулатор, лепящи се листчета и отделение за монети. В случай, че решите да направите бърз финансов отчет, карайки с лявата ръка по аутобана…

Според Mercedes концепцията с… липса на волан и педали допринася за безопасността. „В случай на инцидент, особено на челен удар, модифицираният интериор е по-сигурен по-отношение на пасивната безопасност. Ниво воланът нито педалите могат да наранят водача“. Друг е въпросът дали ако има волан и педали шансът да се стигне до челен удар не е значително по-малък…

Шегата настрана (макар и на място), тази концепция на SL заслужава похвала за смелостта и мисълта на инженерите на Mercedes-Benz, без значение, че системата не е особено практична. Сетихме се за нея от публикация в страницата ‘Mercedes-Benz Museum’ и решихме, че е удачно да си я припомним днес, през 2020-та. Припомняне, което провокира и много удачен коментар от страна на наш колега: „Еха, какъв прототип..., а то какво се оказа, че през 2020 се учим как да си мием ръцете“.

Какво мислите? Бихте ли карали подобен автомобил или по-добро от класическия волан няма? Ние лично бихме предпочели този R129 в изпълнение SL 73 (кликнете на него), което се продаваше за 575 хил. евро. С волан и педали включени в цената…

Фенове сме! A вие?