Карахме новото Renault ZOE. Най-добрата малка електрическа кола?

  • Галерия с 24 снимки. Галерия с 24 снимки.

07 юли 2020

Renault ZOE. Моделът се продава от 2012-та година и е най-продаваният чисто електрически автомобил в Европа. Пазарният му дял е внушителните 18,2% за 2018-та, Renault са продали над 180 хил. екземпляра, а производството до декември 2019-та надмина респектиращия обем от 200 хил. броя. Какво обаче кара хората да предпочитат ZOE пред останалите алтернативи? Как се усеща колата? И какво направи Renault с модела за 2020-та година? Карах най-новата версия и ви споделям с настоящия подробен материал.

Какво представлява ZOE? Кола, която се движи само и единствено на ток, с размерите на Renault Clio. Дълго е 4087 мм (+37 мм спрямо Clio), a междуосието, което също е ключово за пространството в купето, е 2588 мм – с 5 мм повече от това на Clio. Широчината също е идентична, като само височината е незначително по-голяма заради батериите в пода. Тоест, почти напълно еднакви външни габарити.

Новото отвън. Ситуацията с обновеното ZOE е лек фейслифт на екстериора, малко по-сериозен на интериора и значително подобрение по отношение на техниката. Формите на колата са променени минимално. Фаровете вече са LED още от базовото ниво на оборудване (Life, Zen, Intense), с готини линии в тях, нови са и фаровете за мъгла, също светодиодни. Предният капак е леко променен, както и бронята, чиято решетка е с „диамантен“ ефект – тези приятни лъскави четиригълничета (при Intense). Базово идва със стоманени 15-инчови колела, като нагоре се предлага с до 17-инчови лети с много приятен дизайн. Отстрани няма други промени, а отзад нов е само дизайнът на светлинните елементи вътре в стоповете.

Новото отвътре. Тук ъпгрейдите са ясно забележими. Таблото е с нова форма и всички версии на ZOE идват с 10-инчов дисплей зад волана. Резолюцията му е добра, графиките са ясни, като дори илюстрацията на автомобилчето в основата на дисплея е с реалния цвят на колата. Може и да е малък детайл, на който малцина биха обърнали внимание, но е все още рядко срещан, без значение от цената на колата. Tesla го правят още от 2012-та, BMW напоследък и в момента не се сещаме за други.

Материалите са осезаемо по-качествени опреди, както на вид, така и на допир – огромна стъпка напред. Тапицерията се изработва от нов тип текстил наречен Recytex, смес в чиито състав влизат и нишки от рециклирани предпазни колани – приятна на вид и допир. Тя е серийна за средното ниво на оборудване, с което получавате също кожа по волана, площадка за индукционно зареждане на смартфон, автоматичен климатик и делима задна облегалка (60/40). Последното отсъства при базовото ZOE, но пък преди дори нямаше такава опция. Нов е и „скоростният лост“, който е същият, като при новото Clio – елегантен и лесен за боравене. Багажник? Минимум 338 литра или 1125, когато бутнете задните облегалки.

Дори и най-достъпното изпълнение идва с централен тъчскрийн, който е 7-инчов при Life и 9,3-ичновия с портретен формат, който реално искате при Zen и Intense. При най-високото ниво върви в комплект с навигация, но тя не е толкова необходима, при положение, че имате Apple CarPlay/Android Auto, чрез които да ползвате Google или Waze. Най-скъпото изпълнение на мултимедията + навигацията се доплаща 1890 лв., каквато има в тестовата кола. Тя е в комплект със стерео Bose, което звучи прекрасно. И, за щастие, климатикът се командва от отделни, физически контроли. Те са същите, като в Clio и дори Dacia Duster, където ги видях за пръв път и са… прекрасни, и на вид, и на допир, и като функционалност.

Техническите новости. Доста са, при това в много положителен аспект. Вече се предлага версия с означение Z.E. 50, която разполага с нова батерия с капацитет от 52 кВтч. Интересното при нея е, че тя е със същите физически размери, като старата, но осигурява пробег от над 390 км. Това е повече от достатъчно и за по-безгрижни извънградски пътувания и определено най-доброто постижение в класа на компактните електрически коли.

Нов е и електромоторът. Преди той бе разработка и производство на Continental, а сега вече е собствен на Renault. Предлага се в изпълнение R110 с мощност 80 кВт (108 к.с.) и 225 Нм, както и в R135 със 100 кВт (136 к.с.) и 245 Нм. Втората версия идва само в пакет с по-голямата батерия, докато R110 може да се купи и като Z.E. 40 – 41 кВтч батерия, достатъчна за автономност от 300 км.

Динамиката. Тестовата кола от галерията е в най-високото ниво Intense, с по-голямата батерия Z.E. 50 и с по-мощния мотор R135. При нея данните са 0-100 км/ч за 9,5 секунди, които се усещат по-малко. Тук по-важен обаче е спринтът от 0-50 км/ч – само 3,5 секунди, както и еластичността. Ускорението от 80 до 120 км/ч трае 7,1 секунди, което е с 2,2 секунди по-малко от по-слабата версия. Максималната скорост е увеличена на 140 км/ч.

Начини и времена на зареждане. Тук също има технически  нововъведения, като може би най-важното от тях е добавената възможност за свързване с правотокови (DC) станции. За съжаление обаче тя не е стандарт дори за най-високото изпълнение и се доплаща 1590 лв. Зареждането става чрез извод под огромната емблема отпред, като възможно най-бавният начин да го направите е от обикновен контакт с 230V и 10А. Така ще ви трябват 34 часа и половина, което е адски много, но най-вероятно няма да ви се наложи да правите никога, не и от 0-100%.

Няма да го правите, защото Renault продават новото ZOE в комплект с т.н. Wallbox, зарядна станция за монтаж вкъщи (ако имате гараж обаче) с мощност 7,4 кВт (16А). Така колата „се пълни“ за 9 ч. и 25 мин или казано по друг начин – за 8 часа получавате заряд достатъчен за пробег от 300 км. Ако зареждате на 11 кВт (16А) станция ще ви трябват 6 часа за пълно зареждане или 2 часа за „възстановяване“ на пробег от 125 км. В случай, че я свържете към 22 кВт (32А) станция, времето за заряд 0-100% може да бъде само 3 часа. Най-бързият начин е на 50-киловатова DC станция – само 1 час и 10 мин за 0-80%, като за половин час получавате пробег от 150 км.

пробе

Какво е усещането, разхода и реалният пробег? При шофиране разбира се, надали сте си помислили, че ще споделя отзивите си за това как мирише. Макар, че винаги душим (обръщаме внимание) новите автомобили и в това отношение нямаме забележки към ZOE. Като негатив можем да посочим високата позиция зад волана, която не създава усещане за динамика. Седалката няма реглаж по височина и е монтирана високо заради седящите под нея батерии. Воланът обаче се регулира и по височина и дълбочина, а при моя ръст от 1,85 м имам още място до тавана. Мястото за краката на втория ред е окей, а ако сте високи над 1,9 м може да осъществите контакт с готино тапицирания таван. На магистралата не се усеща извън свой води, благодарение на по-мощния електромотор. Тихо е, поддържа темпо без проблем, какъвто не е и изпреварванията. По завои ZOE е изненадващо приятно за подобен тип кола, воланът е сравнително директен без да бъде прекалено нервен и изискващ постоянни корекции при шофиране направо. Браво на Renault!

По отношение на окачването също са се справили добре – автомобилът поема едрите неравности плавно и без драма. Единствено при къси и остри дефекти на пътя може да усетите по-груби удари, но генерално настройките са много прилични. Все пак имате и маса от 1,5 тона, която изисква по-стегнати пружини от, да речем при сходното по размери, но тежащо с около 350 кг по-малко Clio.

При новото ZOE французите са добавили и възможността за настройване на степента на рекупериране на енергия при спиране - при отнемане на газта ел. моторът влиза в ролята на генератор и превръща кинетичната енергия отново е електрическа. При избор на позиция B (от braking) чрез „скоростния“ лост, колата забавя осезаемо по-бързо след връщане на десния педал. Това означава, че ако карате разумно, може да удължите допълнително пробега си, а също и че може да шофирате с по-рядко натискане на спирачката. Силата, с която намалява скоростта ZOE в по-регенериращия режим обаче не толкова голяма, като при Nissan Leaf, но разликата с нормалния режим е осезаема.

Видимостта е супер, но ако искате парктроник в предната и задната броня, както и камера, ще трябва да изберете най-високото ниво Intense или да доплатите 390 лв. към базовото Life за сензори отзад. Или да вземете средното Zen и да доплатите 490 лв. за сензорите в двете брони и камерата, което е доста разумна цена за пакета. В същото ниво получавате без доплащане система за разпознаване на пътните знаци, която работи доста добре, както и за поддържане на пътната лента.

Моят среден разход бе около 16 кВтч/100 км, про положение, че по-голямата част от 200-километровото ни пътуване бе с движение по магистралата, често и с максималната скорост от 140 км/ч. Което определено не е най-икономичния вариант и при който колата можеше да измине около 320 км с пълна батерия. Renault обаче не пропускат да кажат, че при студено време пробегът може падне и до 250 км. Съдейки от този тест, смятам, че с каране в режим B, внимателни ускорения и добри атмосферни условия, ZOE Z.E. 50 може да направи и над 400 км.

Цените. Започват от 57 990 лв. за кола в базовото ниво Life с по-малката 40-киловатова батерия (300 км) и мотора със 108 к.с., като доплащането за 52-киловатовата батерия (390 км) е само 1600 лв. Следва средното ниво Zen с по-голямата батерия и избор на ел. мотор: 61 590 лв. за R110 или 62 590 лв. за R135. Топ спецификацията Intense идва само под формата на ZOE Z.E. 50 R135 и струва 64 390 лв. Нашата препоръка? Средното ниво Zen с по-голямата батерия и по-мощния мотор, плюс опцията за 1590 лв. за бързо зареждане в DC станция.

Конкурентите и заключението. Peugeot е-208 e с почти толкова голяма батерия (50 кВтч), малко по-малък пробег от 340 км, мощно е 136 к.с., изглежда доста яко и започва от 62 923 лв. Nissan Leaf също доста добър електромобил, по-голям от ZOE, но също със стартова цена от 71 хил. лв. за по-малката 40-киловатова батерия и добър пакет за близо 80 хил. По-добър пробег имат технически идентичните Kia e-Nero и Hyundai Kona Electric (може да гледате видеата ни за двете, ако кликнете на тях), но там пакетите струват по 90+ хил. лв. По-достъпен е VW e-Up (44 500 лв.), той пък обаче е и по-малък, с мощност 61 кВт (83 к.с.), с 32-киловатова батерия и пробег от около 260 км.

Положителен отговор на въпроса от заглавието, като тук взимам предвид размерите на колата, батерията, пробега и нещата, които предлага тя. Това, което не ми харесва е, че се седи високо и че възможността за DC зареждане опция. Новото ZOE обаче се кара приятно, има най-добрия пробег за парите и размерите си.

Текст и фотография: Иван Монев

Коментари
Коментирай

Sending ...