Volkswagen се отказа от завода в Турция

  • Volkswagen се отказа от завода в Турция

01 Jul 2020

Volkswagen Group се отказва да строи нов завод в Турция, съобщава Automobilwoche, цитиран от Reuters. Изданието бе първото, което миналата година съобщи, че гигантът търси терен за нов завод в Източна Европа, така че източниците му, дори и неназовани, обикновено са добре запознати. 

Засега повече подробности липсват. Липсва и официално съобщение от страна на VW Group. Според германската медия обаче като основна причина ще бъде посочено намаленото търсене на нови автомобили, вследствие на кризата с коронавируса.

В същото време Bloomberg твърди, че разполага с официално потвърждение на съобщението от свои източници във VW Group. Все още подробности относно бъдещето на проекта за завод на VW Group в Източна Европа обаче липсват, така че е рано да се каже дали отказът от Турция задължително означава край на проекта или е нова възможност за останалите кандидати. Както е известно, България също участва в "състезанието" и дори според запознати, е имала добри шансове за привличане на инвестицията.

Сагата дотук

Volkswagen обяви, че търси място за нов свой завод в Източна Европа в края на 2018 г. Целта е той да е от т.нар. ‘multi-brand’ тип, тоест да произвежда автомобили от различни марки под шапката на групата, включваща Volkswagen, Audi, Skoda, SЕАТ и други. Първоначално идеята е в него да се сглобяват два модела: Skoda Karoq и SEAT Ateca, като бъде преместено сегашното им производство от завода на Skoda в Квасини, Чешка република. Той от своя страна пък ще поеме сглобяването на Volkswagen Passat, Skoda Superb и Kodiaq. Трансформацията е част от цялостната стратегия на Volkswagen за преминаване към производство на все повече електромобили, които ще се правят в заводите в Емден и Хановер.

Тъй като се мести производство от завод на Skoda, в началото имаше спекулации, че се търси нова локация на чешката марка. Но мощностите ще покриват модели от цялата група Volkswagen. По тази причина все още има неясноти кой ще управлява предприятието - Skoda или подразделението за леки автомобили на Volkswagen Group, каквото е искането на могъщия профсъюз на германските служители.

Слухът тръгна тихо и полека, но новина от този калибър не остава тайна в регион като Балканите за дълго. Според източници на „Капитал“ директната капиталова инвестиция ще е над 1,4 млрд. евро и включва откриването на около 5000 директно заети работни места, плюс стотици инженерни, а впоследствие и още хиляди допълнителни, като доставчици и обслужващи индустрии.

От Volkswagen имат много точни изисквания за земята и инфраструктурата около завода си. Компанията търси огромна площ - около 4000 декара, с достъп до индустриално електричество с голям капацитет (поне 20 МW), газопреносна мрежа, водоснабдяване, магистрала, близост до летище, ЖП-транспорт, определeни екоизисквания и др. Заводът ще отговаря на последните изисквания в индустрията и ще включва халета за отделните дейности - поточни линии, боядисване, металообработка, тоест целият процес по подготовката, изпитанията, сглобяването и складирането на готовите автомобили. Отделно ще има и голям инженерен екип от няколкостотин специалисти.

Капацитетът на структурата ще е около 1000 коли на ден, тоест около 360 000 на година. Което директно вкарва държавата, която го приюти, в топ 10-12 по производство на леки коли в ЕС (дори да няма никакви други подобни мощности). 

Лукс от Китай!