Рекорден пробег на електричество с първия ID.3 от Цвикау до Швейцария

  • Всичко започва със зареждане догоре – Феликс Еголф сяда зад волана на новия ID.3 в завода на Volkswagen в Цвикау, който бе проустроен напълно за производство единствено и само на електрически превозни средства. Всичко започва със зареждане догоре – Феликс Еголф сяда зад волана на новия ID.3 в завода на Volkswagen в Цвикау, който бе проустроен напълно за производство единствено и само на електрически превозни средства.
  • Феликс Еголф е хипермайлър. Така наричат автомобилните пилоти-изпитатели, чиято основна цел е постигането на възможно най-ниско енергопотребление и съответно най-продължителен автономен пробег. Феликс Еголф е хипермайлър. Така наричат автомобилните пилоти-изпитатели, чиято основна цел е постигането на възможно най-ниско енергопотребление и съответно най-продължителен автономен пробег.
  •  Поведението на пътя, стабилността в завой и чудесното движение по инерция са прекрасни, споделя впечатленията си от ID.3. Феликс Еголф. Поведението на пътя, стабилността в завой и чудесното движение по инерция са прекрасни, споделя впечатленията си от ID.3. Феликс Еголф.
  • За спомен пред водопадите на Рейн – в бъдеще ID.3 ще се вижда все по-често по пътищата на Швейцария. За спомен пред водопадите на Рейн – в бъдеще ID.3 ще се вижда все по-често по пътищата на Швейцария.

26 Aug 2020

Шампионът по икономично шофиране Феликс Еголф пропътува разстоянието от Цвикау до границата с Швейцария зад волана на първия ID.301. Той потегли с версията със средния размер акумулаторна батерия (с автономен пробег от 420 километра според изискванията на WLTP) от завода на Volkswagen и измина разстоянието от 531 километра до швейцарския град Шафхаузен само с едно зареждане на батерията, регистрирайки рекорден пробег.

 

Феликс Еголф е представител на рядката порода на т.нар. "хипермайлъри". Така запознатите наричат автомобилните пилоти-изпитатели, чиято основна цел и занимание е постигането на възможно най-ниско енергопотребление и съответно най-продължителен автономен пробег на съответния модел автомобил. Пенсионираният пилот от гражданската авиация буквално „се носи“ по пътищата, сваляйки непрекъснато крак от педала на газта и пускайки автомобила да се движи по инерция. Това е много ефективен подход за икономия на гориво или на електрическа енергия в конкретния случай.

За своето най-ново приключение той е избрал напълно електрическия ID.3 на Volkswagen, а основният въпрос пред ловеца на рекорди и неговото пътешествие на около 530 километра от Германия до Швейцария е колко далеч всъщност стига границата на автономния пробег при новия електрически модел. За да разбере това, бившият пилот и настоящ изпитател трябваше да започне от началната точка на маршрута – град Цвикау в провинция Саксония с население от 90 000 жители, много от които работят в завода на Volkswagen Sachsen GmbH. Тук традициите на автомобилното производство достигат повече от 100 години назад в миналото, когато в Цвикау се произвеждат и небезизвестните Trabant. Напълно в унисон с прославутата саксонска точност, швейцарецът Еголф вече бе очакван на главния портал на завода от един от първите произведени екземпляри  ID.3 във вариант с акумулаторна батерия със средния капацитет от 58 кВтч. След кратко представяне и запознанство, електромобилът бе натоварен добре с два куфара плюс пълно оборудване и снимачна техника за фото и видеоснимки, включително фотографски дрон.

На път със свръхтовар

Според официалните данни на производителя, пробегът на ID.3 с напълно заредена батерия е 420 километра.Те обаче следват изискванията на изпитателната процедура WLTP, които не предполагат наличието на багаж и вземат предвид само теглото на водача. Феликс Еголф, операторът и цялата снимачна екипировка тежат почти 250 килограма, но опитният шампион по икономично шофиране няма намерение да допуска това да му попречи – намерението му е да докаже, че заводските показания за пробега могат да се постигнат дори и при наличието на допълнително тегло на борда.

Пътешествието в преследване на рекорда започва в ранни зори на следващата сутрин малко след 5 часа. Още след първите сто метра става ясно по какво се различават „хипермайлърите” като Феликс Еголф от останалите водачи по пътищата. Той е свръхконцентриран, енергичен, следи и преценява внимателно  всеки детайл от обстановката на пътя в далечна перспектива - когато е възможно, спирането се избягва с цел да се съхрани инерцията и автомобилът да се движи постоянно и с минимални загуби. Средната скорост на движение е 56 километра в час. „Оптимално би било да изминем една трета от общото разстояние без да ползваме тяга от двигателя“, посочва високите си цели той. Особено впечатляващ

е подходът му към кръгови кръстовища - малко преди тях той превключва от позиция "D" в положение "N" на скоростния лост, при което ID.3 практически полита без съпротивление към набелязаната цел, а при необходимост излишъкът от скорост се „обира” леко само с рекуперация, която възстановява излишната енергия обратно в акумулаторната батерия. Една от характерните особености и предимства на новия ID.3 е способността му да разпознава кръговите кръстовища и знаците за ограничение на скоростта самостоятелно и съответно да намалява скоростта без необходимост от намеса от страна на водача.

Навигацията, дневните светлини, радиоуредбата и вентилацията са включени през цялото време - в края на краищата, комфортът не трябва да страда дори по време на подобни маратонски тестове. Първата половина от маршрута се състои главно от продължителни магистрални отсечки, на които ID.3 се настанява спокойно в дясната лента и се плъзга без усилие и на безопасна дистанция в равномерно движещия се поток на товарните автомобили.

По инерция през планината Фихтелгебирге

Благодарение на разнобразния релеф с постоянни изкачвания и спускания на германската магистрала A9 по склоновете на планината Фихтелгебирге, се разкриват възможности за по-дълги фази на движение по инерция. По височините ID.3 обикновено се изкачва с доста непринудено темпо, което съхранява максимално енергията и не топи показанията на оставащия пробег на арматурното табло. Това поведение има и други добри страни – „По този начин човек възприема обстановката по-пълноценно и всъщност вижда повече“, споделя Феликс Еголф и добавя - „Бавното движение се отразява добре. Главата ти се изчиства." Изгубената на изкачване енергия се възстановява частично от рекуперацията при спускане.

Достатъчно е да хвърлите само бегъл поглед, да почувствате удоволствието, което Феликс Еголф изпитва зад волана на новия ID.3. Според него арматурното табло с неговия голям и леко обърнат към водача централен екран е много функционално и дава възможност за интуитивно управление. Харесва му и футуристичният дизайн, ниският коефициент на въздушно съпротивление и мощността от 204 к.с на новия електромобил на Volkswagen с неговото практически безшумно задно предаване. „Освен това ми допада безупречното цялостното поведение на пътя, стабилността в завой и чудесното движение по инерция“, посочва 63-годишният изпитател.

Въздишка на облекчение след 400 километра

При километър 87, в баварския град Хоф, 19 процента от капацитета на акумулаторната батерия вече е изразходвана. Индикаторът за оставащия пробег отчита 346 километра, но до желаната крайна цел има още цели 444 километра. Очевидно идва моментът Феликс Еголф да впрегне в действие всичките си умения. Маршрутът преминава през прочути туристически забележителности като Байройт, Нюрнберг и Улм, където след почти 400 изминати километра в екипажа се усеща известно облекчение - за първи път след старта оставащият пробег съответства на разстоянието до крайната цел на пътуването в Шафхаузен.

С приближаването до швейцарската граница, оставащата в акумулаторните клетки енергия става все по-оскъдна и в цялата операция постепенно започва да се чувства напрегнатата атмосфера на криминален трилър. Създава се авариен план В и като предпазна мярка се правят проучвания в навигацията относно местоположението на най-близката зарядна станция. В крайна сметка обаче „хипермайлърът” се доверява на инстинктите си и след преминаването през митницата продължава да шофира напълно спокойно и невъзмутимо въпреки че индикаторът на батерията показва два процента, а до финала все още има повече от десет километра.

Напрежението става почти непоносимо. Още пет километра, още три, още един ... В крайна сметка рискът бива възнаграден и след девет часа и половина шофиране и 531 изминати километра първият ID.3 в Швейцария стига до автокъщата AMAG в Шафхаузен. Разбира се, половината от служителите на фирмата веднага се събира около чисто новия електромобил и бърза да поздрави Феликс Еголф за новото му рекордно постижение.

Прес съобщение на Volkswagen

Много практичен и интересен!