Новото BMW S 1000 R оставя асиметричните фарове в историята


19 Nov 2020

BMW Motorrad, част от BMW Group, но същевременно отделна фирма с отделни бюджети, стратегии и история. История, която е изпълнена със силни решения, като боксерния двигател и карданното предаване, както и със странни за някои дизайнерски такива – асиметричните физиономии на много модели.

Асиметрия, която се приема по различен начин, от различната аудитория, при различни модели. F 700 GS например бе критикуван заради „грозния си фар“, но същевременно и харесван от… онези, които го харесваха. Най-разгорещено обаче се заговори за „разногледството“ с дебюта на култовия S 1000 RR през 2009-та, първият супер спортен байк на BMW Motorrad, който избухна с почти 200 коня, електронна газ и още много иновации, изненадали конкуренцията. И с два различни фара.

Асиметрия, която продължи до 2019-та година, когато най-новото и актуално издание на ‘DoubleR’, както го наричат, изневери на традицията и излезе с два абсолютно симетрични LED фара. Тази промяна не бе от значение за широката публика, но феновете на модела бяха шокирани и разделени на два лагера – „Това му беше чара!“ и „Моторът изглежда супер!“.

Но, както знаем, оценката на дизайна е субективна, а и очевидно смяната му в посока „красотата е симетрия“ не се отрази на търсенето на RR. Междувременно, роудстър версията на пистарката, S 1000 R (вече се доближаваме до основната тема), продължаваше да гледа през различни очи и да бъде базиран на вече стария RR.

До днес, до 18 ч. на 19.11.2020, когато BMW Motorrad сваля ембаргото над чисто новия S 1000 R, който е базиран на актуалния RR и, също като него, вече не е с различни фарове. Но за разлика от него, „вече гледа“ през едно единствено LED тяло. Традициите не са това, което бяха. Какво мислите за новия дизайн? Споделете с коментар под публикацията във Фейсбук, така тъкмо ще разберем кой е чел целия материал за мотора.

Промените? Почти всички идват от факта, че новият S 1000 R е базиран на… новия S 1000 RR. Което означава нова рама, нов двигател и нова електроника. При тази рама моторът играе още по-голяма носеща роля, тоест, първата е още по-минимализирана, а самият корпус на агрегата поема сериозна част от масата и силите, действащи на машината при каране, а и при самостоятелно подпиране на степенката пред бара.

Бонусът от т.н. ‘Flex Frame’ дизайн е намаляване на масата с около 5 кг (199 кг, но по DIN системата или 202 кг с пакетите Comfort и Dynamic ) и, нещо което вероятно се усеща повече – по-тънка средна секция, там където седи човека, между краката. Ако се поръча с опционалния M пакет, също дебют за ‘SigleR’ и бивша новост за 2019 RR, моторът олеква с още 4,8 кг, част от които се губят в карбоновите колела (- 3,7 кг). Нов е задният шарнир, който е взаймстван от RR.

Двигателят? Едновременно много сходен с този в RR, но и различен, заради липсата на т.н. BMW Motorrad ShiftCam технология за променлив ход на всмукателните клапани. Което не е никак лошо, защото имате една сложна технология по-малко и, същевременно, достатъчно мощност. Която е 165 к.с. при 11 000 об/мин и 114 Нм при 9250 об/мин, абсолютно идентични показатели с тези на поколението, което наследява. Кривата на въртящия момент обаче е оптимизирана, казват от BMW Motorrad, добавяйки, че „поне 90 Нм са налични още от 5500 об/мин до 12 000 об/мин.“, а също, че „най-малк 80 Нм са налични още от 3000 об/мин.“

Новост обаче е т.н. ‘engine drag torque control’ система с означение (MSR). Най-просто казано, тя контролира съпротивлението на двигателя и предотвратява блокирането на задната гума при несъответстващо сваляне на предавка или рязко връщане на газта. MSR далеч не изчерпва електрониката, но изреждането на всички серийни и опционални работи тук е излишно. Важно е, че има три стандартни режима на каране – Rain, Road и Dynamic, като ‘Pro’ настройките се доплащат и включват Dynamic Pro, което може да се конфигурира. Там може се настройва и контрола на вдигане на предната гума, моторната спирачка и други.

Друго? Има и още новости, но доста очевидна е въвеждането на 6,5-инчовия TFT дисплей, който заменя комбинираното „табло“ на досегашния S 1000 R, идващ с аналогов оборотомер и сравнително малък монохромен LCD дисплей.

Сбогом V10!