Това е трагичната история на “Малкото копеле”: Porsche 550 Spyder на Джеймс Дийн

  • Дийн и механикът в деня на катастрофата Дийн и механикът в деня на катастрофата
  • Колата е на едва седмица, когато става трагичният инцидент Колата е на едва седмица, когато става трагичният инцидент
  • Надписът Little Bastard Надписът Little Bastard
  • Дийн до новата си покупка Дийн до новата си покупка
  • Липсата на номера не пречи на актьора да кара по обществени пътища Липсата на номера не пречи на актьора да кара по обществени пътища
  • Останките от колата след катастрофата Останките от колата след катастрофата
  •  В гаража на Барис преди да започне да я продава на части В гаража на Барис преди да започне да я продава на части
  • Тежащият близо три пъти повече Ford има далеч по-малко поражения Тежащият близо три пъти повече Ford има далеч по-малко поражения

08 Jan 2021

Тази седмица Porsche за първи пък показа един от старите си концептуални модели, който така и не е видял бял свят - 55One. То е вдъхновено от един страхотен, но рядко срещан (90 броя) състезателен модел на Porsche – 550 – който е най-известен с един екземляр, получил трагична слава. В историята, която ще разкажем, се преплитат легенда и истина, като може би това я прави още по-любопитна.

Конкретното Porsche 550 Spyder става известно покрай американския актьор Джеймс Дийн (“На изток от рай”, “Бунтар без кауза”) – една от големите холивудски звездаи на 50-те, при това много запален по състезанията. Дийн загива на 30 септември 1955, докато управлява чисто новото си Porsche 550, с което възнамерява скоро да започне да се състезава.

Запознанството между Дийн и фаталната кола става седмица по-рано – на 23 септември 1955, когато той купува сребристия Spyder в Холивуд. Поръчката включва нови текстилни седалки, червени линии по каросерията (всички знаем, че добавят мощност), номерът 130 и прякорът Little Bastard, изписан на капака на двигателя.

Малко след като купува колата, Дийн отива с нея при своя приятел актьора Алек Гинес. Показва му Porsche-то, но Гинес не го харесва и твърди, че колата изглежда зловещо. Според легендата дори му казва: “Моля те, не я карай! Ако я караш, ще те намерят мъртъв само след седмица”. Както става ясно седмица по-късно, Дийн не е послушал този съвет.

В трагичния 30 септември 1955 Дийн подготвя колата за състезание с механика Ролф Вютерих. Идеята е да използват платформа, за да закарат спийдстъра до пистата, недалече от мястото, където днес е “Лагуна Сека”. Дийн обаче настоява да кара на собствен ход, за да има повече километри, в които двигателят се разработва, а и той свиква с машината. По пътя получава глоба за превишена скорост. Същата вечер в 17:15 шофьорът на Ford Tudor Coupe (1950), кола, която тежи около три пъти колкото Porsche-то, се движи в срещуположната посока по шосето, когато в завой пресича осевата линия и се удря челно в движещото се със 135 км/ч Porsche. Шофьорът на Ford-а се отървава невредим, механикът оцелява, макар ударът да го изхвърля от колата, но Дийн умира от раните си 30 минути по-късно в болницата. И това съвсем не е краят на историята на смачканото до неузнаваемост Porsche.

След катастрофата останките от колата са купени от Джордж Барис за 2500 долара. Когато му ги докарват и разтоварват парчетиите, купето пада от ремаркето и чупи крака на един от механиците. Барис по-късно продава двигателя и цялата задвижваща система на състезателите Трой Макхенри и Уилям Ешрид. Те използват частите в други състезателни коли, като Макхенри се блъска в дърво и загива на място, а Ешрид катастрофира, но се отървава само с наранявания. Барис продава и две от гумите на злополучното 550, които са оцелели в катастрофата. Купува ги друг собственик на Porsche, който по-късно катастрофира, след като и двете гуми се пукат едновременно.

По това време каросерията на “Малкото копеле” все още си почива тихо и кротко в гаража на Барис. Една нощ крадци влизат и се опитват да откраднат части от нея. Единият се контузва, докато се опитва да откачи седалката, а другият си изважда рамото, като откача волана.

Барис решава да не се занимава повече с колата, но калифорнийската полиция се свързва с него и я поисква като експонат, който да използва в лекциите си за безопасно шофиране. Барис им я дава и полицията я прибира в свой гараж, който обаче скоро е обхванат от пожар. Изгарят много коли, но не и проклетото купе. Полицията все пак го използва за образователни програми по пътна безопасност, като по време на една от лекциите, колата пада от постамента, на който е сложена, и чупи бедрото на ученик.

След този инцидент карат останките от колата на друго място с платформа. По пътя обаче шофьорът на камиона губи контрол и катастрофира, като ударът е толкова силен, че човекът е изхвърлен от кабината и затиснат от каросерията на Porsche-то. Умира на място.

Тези злощастни събития приключват през 1960, когато разбитата кола е качена за последно на камион, който трябва да я върне в гаража на Барис. Не твърдим, че това е вярно, но според легендата колата и камионът, който я носи, изчезват безследно и никой не знае нищо повече за “Малкото копеле”.

 

Първородната Godzilla!