Това е трагичната история на “Малкото копеле”: Porsche 550 Spyder на Джеймс Дийн
 Колата е на едва седмица, когато става трагичният инцидент
   
                                       
                                                                                                        
                                    
                                                                                    Колата е на едва седмица, когато става трагичният инцидент                                                                                 Надписът Little Bastard
   
                                       
                                                                                                        
                                    
                                                                                    Надписът Little Bastard                                                                                 Дийн до новата си покупка
   
                                       
                                                                                                        
                                    
                                                                                    Дийн до новата си покупка                                                                                 Липсата на номера не пречи на актьора да кара по обществени пътища
   
                                       
                                                                                                        
                                    
                                                                                    Липсата на номера не пречи на актьора да кара по обществени пътища                                                                                 Останките от колата след катастрофата
   
                                       
                                                                                                        
                                    
                                                                                    Останките от колата след катастрофата                                                                                 В гаража на Барис преди да започне да я продава на части
   
                                       
                                                                                                        
                                    
                                                                                     В гаража на Барис преди да започне да я продава на части                                                                                 Тежащият близо три пъти повече Ford има далеч по-малко поражения
   
                                       
                                                                                                        
                                    
                                                                                    Тежащият близо три пъти повече Ford има далеч по-малко поражения                                                                                 
   
                                       
                                                                                                
                        Тази седмица Porsche за първи пък показа един от старите си концептуални модели, който така и не е видял бял свят - 55One. То е вдъхновено от един страхотен, но рядко срещан (90 броя) състезателен модел на Porsche – 550 – който е най-известен с един екземляр, получил трагична слава. В историята, която ще разкажем, се преплитат легенда и истина, като може би това я прави още по-любопитна.

Конкретното Porsche 550 Spyder става известно покрай американския актьор Джеймс Дийн (“На изток от рай”, “Бунтар без кауза”) – една от големите холивудски звездаи на 50-те, при това много запален по състезанията. Дийн загива на 30 септември 1955, докато управлява чисто новото си Porsche 550, с което възнамерява скоро да започне да се състезава.
Запознанството между Дийн и фаталната кола става седмица по-рано – на 23 септември 1955, когато той купува сребристия Spyder в Холивуд. Поръчката включва нови текстилни седалки, червени линии по каросерията (всички знаем, че добавят мощност), номерът 130 и прякорът Little Bastard, изписан на капака на двигателя.

Малко след като купува колата, Дийн отива с нея при своя приятел актьора Алек Гинес. Показва му Porsche-то, но Гинес не го харесва и твърди, че колата изглежда зловещо. Според легендата дори му казва: “Моля те, не я карай! Ако я караш, ще те намерят мъртъв само след седмица”. Както става ясно седмица по-късно, Дийн не е послушал този съвет.
В трагичния 30 септември 1955 Дийн подготвя колата за състезание с механика Ролф Вютерих. Идеята е да използват платформа, за да закарат спийдстъра до пистата, недалече от мястото, където днес е “Лагуна Сека”. Дийн обаче настоява да кара на собствен ход, за да има повече километри, в които двигателят се разработва, а и той свиква с машината. По пътя получава глоба за превишена скорост. Същата вечер в 17:15 шофьорът на Ford Tudor Coupe (1950), кола, която тежи около три пъти колкото Porsche-то, се движи в срещуположната посока по шосето, когато в завой пресича осевата линия и се удря челно в движещото се със 135 км/ч Porsche. Шофьорът на Ford-а се отървава невредим, механикът оцелява, макар ударът да го изхвърля от колата, но Дийн умира от раните си 30 минути по-късно в болницата. И това съвсем не е краят на историята на смачканото до неузнаваемост Porsche.

След катастрофата останките от колата са купени от Джордж Барис за 2500 долара. Когато му ги докарват и разтоварват парчетиите, купето пада от ремаркето и чупи крака на един от механиците. Барис по-късно продава двигателя и цялата задвижваща система на състезателите Трой Макхенри и Уилям Ешрид. Те използват частите в други състезателни коли, като Макхенри се блъска в дърво и загива на място, а Ешрид катастрофира, но се отървава само с наранявания. Барис продава и две от гумите на злополучното 550, които са оцелели в катастрофата. Купува ги друг собственик на Porsche, който по-късно катастрофира, след като и двете гуми се пукат едновременно.
По това време каросерията на “Малкото копеле” все още си почива тихо и кротко в гаража на Барис. Една нощ крадци влизат и се опитват да откраднат части от нея. Единият се контузва, докато се опитва да откачи седалката, а другият си изважда рамото, като откача волана.
Барис решава да не се занимава повече с колата, но калифорнийската полиция се свързва с него и я поисква като експонат, който да използва в лекциите си за безопасно шофиране. Барис им я дава и полицията я прибира в свой гараж, който обаче скоро е обхванат от пожар. Изгарят много коли, но не и проклетото купе. Полицията все пак го използва за образователни програми по пътна безопасност, като по време на една от лекциите, колата пада от постамента, на който е сложена, и чупи бедрото на ученик.

След този инцидент карат останките от колата на друго място с платформа. По пътя обаче шофьорът на камиона губи контрол и катастрофира, като ударът е толкова силен, че човекът е изхвърлен от кабината и затиснат от каросерията на Porsche-то. Умира на място.
Тези злощастни събития приключват през 1960, когато разбитата кола е качена за последно на камион, който трябва да я върне в гаража на Барис. Не твърдим, че това е вярно, но според легендата колата и камионът, който я носи, изчезват безследно и никой не знае нищо повече за “Малкото копеле”.

 
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                    