Porsche 911 Turbo или Taycan Turbo S? И двете струват около 370 хил. лв.
Porsche 911 Turbo винаги е бил върхът в гамата на модела, а и до голяма степен, на марката. Докато не се появиха S версиите, както и 991 GT2 RS, което е нещо, като Turbo S+ със 700 к.с. и само задно предаване. Разбира се, не забравям и атмосферните бижута GT3 и GT3 RS, но 911 Turbo си остава най-бързото и лесно за каране Porsche…, като изключим Turbo S.
То обаче е относително близко до „базовото“ 911 Turbo, макар и с 64 542 лв. по-скъпо. За тези пари получавате 70 к.с. повече, 0,1 секунди по-бърз спринт от 0-100, 10 км/ч бонус в максималната скорост и още няколко неща. Дали си заслужава? Преценете вие, но е ясно, че ако си вземете „обикновеното“ Turbo, все някога ще ви се наложи да обяснявате пред някого защо не сте купили Turbo S.
Porsche 911 Turbo започва от 368 361 лв. с ДДС и именно заради цената му реших да го противопоставя срещу най-мощната и бърза модификация на първото изцяло електрическо Porsche. Това е Taycan Turbo S, чиято цена у нас започва от 370 356 лв. с ДДС, почти абсолютно точно, колкото на бензиновия супер модел. Ускоренията на двете коли до сто също са еднакви, имат еднакви емблеми, и двете се произвеждат в Щутгарт.
Но това са и почти единствените прилики между 911 Turbo и Taycan Turbo S, поради което реших да ги съпоставя в този материал и да ви питам за кое от двете бихте оставили депозит в Porsche, ако имахте 370k за подобен автомобил. Преди да избързате с отговора обаче, се запознайте с фактите.
Мощностите и задвижването. Porsche 911 Turbo разчита на добрия стар бензин, 3,8-литров работен обем, две VTG турбини (вече традиционно за Porsche, те бяха първи с ‘Variable-geometry turbocharger’ турбини при бензинов мотор, BorgWarner, още с 997 Turbo), 580 к.с. и 750 Нм. Скоростната кутия е 8-степенна ‘Porsche Doppelkupplung’, a задвижването е и на четирите колела.
Taycan Turbo S пък разчита на „модерното“ електричество, 800-волтова архитектура и два синхронни електромотора с перманентни магнити, по един за всяка ос. Тягата на задния се предава през двустепенна скоростна кутия (бонусите: по-бързо ускорение на 1-ва; по-добра икономия на 2-ра) и диференциал с ограничено приплъзване. При нормални условия максималната мощност е 625 к.с., която обаче скача на сериозните 761 к.с. в режим на ‘overboost’ при старт със лаунч контрол. Тогава максималният въртящ момент е впечатляващите 1050 Нм!
Динамиката? Официалните данни за ускорение от 0-100 км/ч на двете коли са еднакви: 2,8 секунди. От 0-200 км/ч също са почти наравно, 9,7 сек за 911 Turbo и 9,8 сек за Taycan Turbo S. Еластичността… също е еднаква – междинното ускорение 80-120 км/ч трае 1,7 секунди и при двата автомобила. Доста любопитно. Бензиновият обаче развива 320 км/ч, докато електрическият е ограничен на 260 км/ч.
Разход на гориво/енергия и замърсяване? Бензиновото 992 Turbo гори средно по 11,1 л/100, като градския разход е 15,3 л/100, а комбинираните редни емисии са 254 г/км CO2. При електрическия Taycan последните показатели логично са 0, а средният разход е… 26,9 кВтч на 100 км. Интересно е, че в каталога на колата е даден и бензинов еквивалент на тази консумация – 3 л/100 км с уточнението ‘petrol equivalent Switzerland’. Педантичните швейцарци (и немци) обаче са изчислили, че все пак Taycan „генерира“ вредни емисии заради произхода на електричеството за зареждане, които в Швейцария са 37 г/км CO2.
Размери, полезен обем и маси? Porsche 911 Turbo очевидно е по-компактният автомобил от двата, дълъг е малко над 4,5 метра или с почти 43 см по-малко от Taycan (почти 5 метра). Двувраият модел е 2+2, но задните места не са особено препоръчителни за друго освен за багаж, докато в 4-местния електрически автомобил има място точно за толкова възрастни. Ако седящите отзад са високи над 1,85 метра обаче може да се наложи да наведат глави.
И понеже 911 е… 911, двигателят е отзад, което означава, че багажникът е отпред – скромните 128 литра, като от Porsche дават и показател „Отворено багажно пространство зад предните седалки – 264 литра“. Taycan има по багажник под всеки капак – отпред 81 литра, само за един куфар, и отзад – приличните 366 литра, които са малко по-малко от тези на VW Golf.
Какви по-точно са тези екземпляри? Това Porsche 911 Turbo, което виждате в галерията е от конфигуратора, базово, в готиния ‘Racing Yellow’ с 20/21-инчовите ‘Turbo’ колела. Taycan Turbo S пък „боядисах“ в супер якия и интересен ‘Frozen Berry’ металик, а джантите са 21-инчовите ‘Mission E’. Цветовете са от безплатната палитра, както и колелата.
Мога да продължа съпоставянето на двата модела с още сухи факти, но спирам дотук и ви оставям да направите заключението си, ако още не сте. И да отговорите кой от двете бихте избрали, ако разполагате с 370 хил. лв. и се налага да избирате между тях?
Текст: Иван Монев