Новото Peugeot 3008 ни изненада. Тест

  • Галерия с 20 снимки. Галерия с 20 снимки.

15 Feb 2021

Peugeot 3008 съществува от 2008-ма, но 1-вото му поколение T8 не бе особено привлекателно, поне за мен. Дизайнът му бе странен, нещо между високо комби и SUV, еднообемна каросерия, изглеждаше, като подут хечбек. С второто поколение P84 от 2016-та, нещата се промениха драстично. Вече имахме доста по-красив дизайн, двуобемно купе и космически интериор, моделът дори бе награден за „Кола на годината в Европа“.

Колата е популярна, с над 800 хил. на Стария континент, а у нас Peugeot споделиха, че са реализирали над 1300 коли, от декември 2016-та. По-големият брат 5008 пък е договорен над 250 хил. пъти в Европа и над 450 пъти у нас. Доста по-скромни количества, на технически идентичния с 3008 модел, който обаче е по-голям и по-скъп.

Фейслифта на модела се появи през септември 2020, който дойде заедно с този на 5008 и изпълнено в стила на симпатичното 208 и новото 508. Карах дизелов екземпляр със 130 коня и ви споделям какви са впечатленията ми от обновения модел, както и какви са новостите по принцип.

Отвън. Дизайнерските промени са най-вече в предната част и сега колата ми допада доста повече от преди фейса. Решетката вече е „безкрайна“, с хромирани фасети, фаровете са нова форма и вече имат продължения за дневните светлини надолу, като нокти на лъв, казват французите (по-скоро, като зъби на саблезъб тигър, ако питате мен).

Технологията на фаровете е диодна, още от базовото ниво, като в топ нивото GT са т.н. ‘Full LED’. В тях е вградена и функцията за мъгла, като вече няма отделни светлини под тях за нея. Новости има и при самите нива, защото вече са три основни – Active, Alure и GT, които могат да се надградят с пакети със същите имена – Active Pack, Alure Pack и GT Pack. Има и едно допълнително, кръстено със странното име ‘Road Trip’, но най-добре е сами да разшифровате pdf-а подготвен от Peugeot, като кликнете тук или долу на съответната снимка.

Отстрани няма промени, освен новите джанти – от 17 до 19 инча, а отзад – по-малко промени, но пак гърбът на 3008 изглежда свеж. Тестовата кола бе в GT изпълнение, с което идват и трапецовидните хромирани елементи в бронята, имитиращи ауспуси.

А ако се чудите колко точно е голямо 3008, дължината е малко под 4,5 метра, а междуосието е 2675 мм. За сравнение, 5008-мицата е с почти 20 см по дълга и с 16,5 см по-голямо междуосие.

Отвътре. Тук Peugeot има две генерални предимства – дизайнът и пространството. Формите са нетипично свежи за класа, може би като изключим идентичния, като платформа и техника „по-разчупен“ Citroën C5 Aircross. При 3008 обаче материалите са по-качествени и оформлението ми допада повече.

Промени с фейслифта почти няма, освен новия 10-инчов (24,4 см) дисплей в средата на таблото. Той е сериен от Alure нагоре, по-добър е отпреди и имате серийно Android Auto и Apple CarPlay, които според мен обезсмислят бордовата TomTom навигация. Базовото Active е с 8-инчов (20,3 см) тъч, но също със софтуер за свързване на смартфони с двете операционни системи.

Новост е и възможността са по-шик повърхности, като например апликациите от истинско дърво, което и прилича на такова, както и от аклантара. За момент човек може да си помисли, че е седнал в Audi Q7, ако не се загледа в по-нестандартната подредба на таблото. При GT и GT Pack имате дори опция за естествена кожа ‘Nappa Mistral’ в черно (ок. 4200 лв.) или червено (ок. 4800 лв.). С финия материал вървят и функциите масаж, както и декоративни елементи по таблото. Под дисплея има яки бутони, като клавиши на пиано с единствен минус, че климатикът се управлява със смесени команди, от бутоните и дисплея.

Воланът е супер малък за това, което очаквате от средно голям SUV. Както и преди, той е скосен и отгоре, а дисплеят играещ ролята на табло, т.н. i-Cockpit, обновен, се гледа над обръча на кормилото, а не през него. Това е интересна концепция, която може да бъде проблем за хора с определен ръст и специфични предпочитания за настройка на височината на седалката. Аз например съм висок 1,85 и обичам да седя максимално ниско – в такава позиция, не виждам най-долния ред от дисплея, с дневния и общия километраж. Но пак, зависи от човека.

Като качество, почти всичко е приятно, каквато е и сглобката. Корите на вратите и на втория ред са меки, което е относителна рядкост в класа, а седалките са супер удобни. На втория ред има достатъчно място за колената, както и за главата. Единствено ми липсва възможността за нагласяне на ъгъла на облегалката, каквато се среща в коли от ранга на VW T-Cross. От Alure нагоре тя пада в съотношение 40/20/40, а обемът на багажника е доста добър – 520 литра до 1482 литра при бутната облегалка. При хибридите обаче е с 25 литра по-малък.

Задвижването. Гамата започва бензиновия 1.2 PureTech, който е с 3 цилиндъра и турбо, със 130 к.с. и 230 Нм. Той може да се вземе със 6-степенна ръчна кутия или 8-степенна автоматична трансмисия. По-мощният бензин е 1.6 PureTech с 4-цилиндъра и 180 к.с. и 250 Нм, като той идва само с автомата. Дизеловият мотор е 1.5 BlueHDI със 130 к.с., приличните 300 Нм и избор от механична или автоматична кутия. Именно такъв карах аз, оборудван с автомата.

Има и два плъгин хибрида, с 1,6-литров бензинов двигател. По-слабият е със 133 к.с., в комбинация с ел. мотор със 110 коня и сумарната мощност на системата е 225 к.с. и 360 Нм. По-мощният е със 147 к.с., като тук освен ел. мотора със 110 к.с. в предната част, има още една ел. машина на задната ос. Тя е с мощност от 113 к.с., а сумарните показатели са 300 коня и 500 Нм. Тази версия, както се досещате, се води 4x4, означена е като Hybrid4 и техниката е идентична с тази при DS 7 Crossback.

И двата хибрида са само с 8-степенния автоматик и имат батерия с капацитет от 13,2 кВтч, а пробегът само на ток е между 55 и 59 км по официални данни. Времето за зареждане пък е 7 часа от стандартен домашен контакт със сила 8 ампера или 4 часа от подсилен 14-амперов контакт. Ако имате 32-амперова Wallbox станция в гаража и сте доплатили за по-мощното бордово зарядно със 7,4 кВт (стандартно 3,7 кВт), времето пада до 1 ч. и 45 мин.

На пътя. Колата се кара много лесно в градски условия, което се дължи на малкия волан и на сравнително компактния диаметър на завиване – 10,7 метра, като за сравнение, при по-късата с 40 см Dacia Sandero, този показател е 10,4 метра. Видимостта е окей, като опционално дори може да се поръча система за нощно виждане. Инсталацията струва ок. 2400 лв. и изкарва изображение от инфрачервена камера на дисплея на i-Cockpit-а. От Peugeot казват, че тя „вижда“ на 200 метра отвъд обхвата на дългите светлини.

На магистралата обаче едвам удържах курса, заради силния страничен вятър. Оказа се, че 3008 e учудващо лек автомобил – масата му започва от едва 1320 кг за 3-цилиндровия бензин, а дизелът с автоматик, който карах, е с около 100 кг отгоре. Динамика? Окей, 0-100 за 11,5 секунди и максимална скорост 189 км/ч. Ако искате повече пъргавина обаче, ще трябва да изберете или 1,6-литровия бензин със 180 к.с. (8 сек и 222 км/ч) или един от двата хибрида. Този с предно и 225 коня вдига 100 за 8,7 секунди, а версията с 300 коня и двойно предаване – за 5,9 секунди.

Разходът на гориво? На отиване по маршрута София-Бургас ми даде 6,3 литра нафта на 100 км, а на връщане, след градско там – 7,2. По заводски данни е едва 5,3, но реално приемете, че е около 6 при спокойно каране и около 8 при градско. Автоматичната кутия помага да се отпуснете и сменя доста прилично. По отношение на комфорта, возията е добра – отпускащ баланс между достатъчно стегната, но без да смущава, и достатъчно мека – без да допуска драстични отклонения на купето в завой. Според мен Peugeot са уцелили десетката с настройките на ходовата част. Обезшумяването също е на ниво, като нашите коли бяха и с двойни стъкла.

Колко струва? Най-евтината 3008-мица е 1.2 PureTech със 130 коня, ръчка и в базовото Active ниво. Тя може да се вземе за 49 962 лв., но по-скоро бихте предпочели кола от Allure (55 924 лв.) нагоре. Дизелът започва от 52 791 лв. и може да достигне до 72 562 лв. в топ нивото GT Pack с автомат. С около 500 лв. по-скъп е и топ изпълнението на бензиновия мотор със 180 коня.

Хибридите? Peugeot 3008 HYBRID с 225 коня и предно варира между 83 и 93 хил. лв., а HYBRID4 с 300 коня – между 91 и почти 102 хил. лв. Възможностите за избор обаче са доста, така че, ако се интересувате, може да кликнете тук или на картинката с надписа горе, което ще ви отведе до актуалната към момента на списване на теста ценова листа на Peugeot.

Заключение. Колата изглежда по-добре отпреди, гамата от задвижвания е разнообразна, кара се лесно, комфортна е и е разумно голяма. И интериорът е различен, същевременно качествен. Забележките ми са малки – към управлението на климатика и липсата на регулиране ъгъла на задната облегалка. И нестандартната комбинация малък волан/табло над него. Която обаче и прави колата различна. Като изключим тях, смятам че 3008 е едно от най-добрите предложения в класа си. Даже се изненадах.

Текст: Иван Монев; фотография: Ивелин Солаков, Peugeot

Много практичен и интересен!