McLaren Artura е новият брутален бейби McLaren!

  • Галерия с 25 снимки на новия бейби McLaren Галерия с 25 снимки на новия бейби McLaren

17 Feb 2021

Въпреки че сме големи почитатели на McLaren, трябва да признаем, че както във Формула 1, така и при серийните си модели британската икона беше изпаднала в известна криза. Да, изключителни продукти като Senna, Speedtail и Elva държат буден духа на легендарния McLaren F1 и чудовищния P1, но всичко останало е доста еднообразно… Един и същи осемцилиндров двигател, една и съща 7-степенна трансмисия, един и същи карбонов монокок, дори еднакво окачване във всички модели: от 570S до 765LT. За щастие тази скука започва да се разсейва, както и лошите резултати в F1. 

Първият знак за сериозна промяна е появата на новия Artura. И не защото е хибрид, въпреки че след P1 и Speedtail това е едва третият хибрид на компанията, а защото използва изцяло нова платформа, нов монокок, нов двигател, нова трансмисия, всичко е ново! 

 

Колата се разработва от няколко години с идеята да постави началото на цяло поколение нови McLaren-и. Старият V8 е заменен от нов V6. Цялостната концепция е изградена около идеята за плъгин хибрид – с бензинов мотор и кабел за зареждане на батерията.

Artura на практика заменя най-достъпния и малък McLaren – 570S. Заменя го със замах. Новият бейби британец ускорява до 100 км/ч за 3,0 секунди и достига 200 км/ч за 8,3 секунди по пътя към максимална скорост от 330 км/ч. Електромоторът се намесва по-сериозно, отколкото при P1, макар да представлява нещо като пица с дебелина от 65 мм. Той добавя 95 к.с. към 585-те, доставяни от новия 3-литров битурбо шестак за системна мощност от 680 к.с. и 804 Нм. Турбо двигателят развърта коляновия вал до 8500 об/мин. Ъгълът между двата реда по три цилиндъра е 120 градуса, което осигурява по-нисък център на тежестта и позволява използването на по-къс колянов вал. Така моторът е не само по-къс, но и по-нисък от стария с 23 см. Двигателният блок, главите и буталата са алуминиеви.

Тези стойности се комбинират с обща маса от 1496 кг, която звучи доста добре, като се има предвид, че говорим за хибрид. Инженерите на McLaren са ограничили масата с обсесивно внимание към детайла. Шасито е ново с нов карбонов монокок, който тежи едва 82 кг, въпреки че осигурява защита за пътниците и батерията. 

За да направи колата по-рязка и бърза, McLaren решава да скъси предавките. Това обаче налага добавянето на осма скорост. В търсене на решение как все пак да не се увеличи масата на трансмисията с два съединителя, инженерите решават да изхвърлят задната скорост. Artura няма позиция R, а движението назад се осигурява от електромоторите на предния мост. Хитро и просто решение.

Самите електромотори имат основна задача да помагат за неусетната смяна на предавки и гладко ускорение, но при нужда 7,4-киловатчасовата батерия може да осигури пробег до 30 км изцяло на ток. Все пак живеем във времена, в които някои големи градове обсъждат изкарването на колите с ДВГ от центровете си. Зареждането на батерията от домашен контакт става за 2,5 часа. А собствениците на Artura ще искат да паркират пред бара в центъра на Лондон.

Сериозната мощ се нуждае от адекватно спирачно усилие. То се осигурява от 15,4-инчови дискове (15-инчови на задните колела) и 6-бутални алуминиеви апарати, които спират колата от 100 км/ч за 31 метра и се нуждаят от 126 метра за пълен покой от 200 км/ч. Това се случва и с помощта на гумите Pirelli с размер 235/35Z R19 на предния и 295/35 R20 на задния мост. Те са оборудвани със сензори, доставящи важна информация на бордовия компютър, който преценява доколкото да се намеси с помощта си за шофьора.

 

Но не всичко е футуристично технологично. За щастие McLaren държи на някои златни глави от голямата книга “Как да направим суперавтомобил”: хидравличното серво на волана, например, защото инженерите на компанията смятат, че това е начинът за максимално пряма обратна връзка от пътя. Супер! За разлика от него електронният диференциал е задължителна опция, която помага за овладяването на въртящия момент на задния мост и за ефектното извеждане на Artura от завой.

На фона на изброеното цената на Artura от около 200 хил. евро звучи като супер сделка. И най-хубавото е, че Artura е само началото – най-малкият модел на компанията, бейби McLaren-а. Представяте ли си какво ще представляват следващите модели от Уокинг...

Първородната Godzilla!