Porsche Schuppan 962CR е мощен 600 коня шосеен болид, един от само 6. И се продава


22 Feb 2021

Porsche Schuppan 962CR вероятно е един от най-редките, бързи, скъпи и неизвестни автомобили правени някога. Познат е само за най-сериозните фенове на Porsche, както и за запалените по пистовите надпревари за издръжливост през 80-те и 90-те. Защо?

Защото това, което виждате на снимките е един от само 6-те произведени някога екземпляра, този конкретно през 1993-та. Смелите планове на създателя на компанията, австралийският пилот Верн Шупан, са били да направи 50 броя, поради което на една от снимките ще видите метална табелка с щампована номерация ’05/50’. Първото шаси обаче е прототип, а една кола е унищожена от пожар, така че може да допуснем, че в света има само още три, освен тази.

Кой е Верн Шупан? Можеш да кара човек от „там долу“, който запозва сериозната си кариера във Формула 1, където не е особено успешен, а в последствие печели „24-те часа на Льо Ман“, през 1983-та, заедно с Ал Холберт и Ърл Хейууд. Колата е  Rothmans Porsche 956 номер 3. Кола номер 1, пилотирана от легендите Джаки Икс и Дерек Бел, финишира на второ място.

Та, г-н Шупан е имал афинитет (меко казано) към Porsche 956, както и нюх към бизнеса, което води до основаването на ‘Vern Schuppan Limited’, компания за производство на шосейни автомобили, базирани на… абсолютно и само състезателните Porsche 956 и 962. Негов „съучастник“ е Тошио Торада от японската компания Art Sports, като самите Porsche подкрепят сериозно проекта. Дизайнер на колите пък е сънародник на Шупан, Майкъл Симко, който G.M. дизайн, който оглавява дизайнерския отдел на General Motors.

Самата кола? На практика пистовата машина, но пипната тук-таме, за да може да се кара и на пътя. Шасито е изработено от карбонов композит, като конструкцията му е с алуминиева „пчелна пита“ – технология от Формула 1. Дотогава само Jaguar са имали шосеен модел с големи карбонови елементи, XJ 220, a McLaren F1 излиза по-късно. А ако се сещате за Ferrari F40, там имате карбонови панели отвън, но тръбна конструкция, така че не е същото.

Двигателят? ‘Type-935’ боксер, 6-цилиндров с обем 3,2 литра, чиито глави са с водно охлаждане, а самите цилиндри – с въздушно. Пълненето става с две турбини KKK, като мощността варира в зависимост от конкретната настройка на налягането, която може да се променя чрез превключвател от кокпита. При 2,4 бара агрегатът генерира 608 к.с. и 560 Нм, вторите при 5500 об/мин.

Така пише в брошурата, където се споменава и специфичната мощност – 182 к.с./литър. Съотношението мощност/маса също е доста добро, като имате предвид, че Porsche Schuppan 962CR тежи едва 1 тон, около 1050 кг. Леле.

При произведен през следващата година екземпляр обаче, който е и с малко по-различно купе, агрегатът може да достигне и до 850 к.с., при максимално налягане и със състезателно гориво. Скоростната кутия е 5-степенна механична, „относително цивилизована и за каране по пътя“, казва собственикът на по-късния екземпляр при гостуването си при Джей Лено.

Гумите? Тази е с Dunlop с размери 245/40 ZR18 отпред и 335/35 ZR18 отзад. Зад ‘SpeedStar’ джантите може да видите и спирачната система, която е дело на Brembo, нищо че на 4-буталните апарати пише ‘Team Schuppan’, което всъщност е яко. Дисковете са с диаметър 355 мм и са метални, защото по онова време керамичните не са били особено популярни.

Динамиката? Ускорение от 0-100 км/ч за около 3,6 секунди, като в книжката е посочена максимална скорост „по-голяма от 350 км/ч“. Някой източници дори сочат 370 км/ч. Колкото и да е, със сигурност този автомобил е бил един от най-бързите серийни шосейни за времето си. Доколкото е бил сериен. И шосеен. В споменатата вече два пъти брошура дори има следното изречение „The VSL ‘962CR’ is a refined challenger for the coveted title of ‘The World’s Fastest Roadgoing Sportscar’.

Цената? Едно време е била голям проблем, защото – в зависимост от изпълнението -, колата е излизала около 1,5-1,9 млн. долара. Именно неспособността за изплащане на два екземпляра изпратени в Япония е част от причината за фалита на ‘Vern Schuppan Limited’. Фалит, след който инвеститорите си прибират наличните активи, включително и един от завършените екземпляри, колата от 1993-та, която виждаме в този епизод на ‘Jay Leno’s Garage’. Машината е прибрана от фирма-инвеститор, която е доставяла предните стъкла на лондонските двуетажни автобуси.

Конкретният екземпляр е от година по-рано, с британска регистрация и е на едва 37 мили. Обявена е за продан през любимия ни сайт elferspot.com за maxted-page.com, като във втория пише, че през 2006-та колата е модифицирана от Katana LTD с цел ‘SVA’. Което означава ‘Single Vehicle Approval’, иначе казано, леко пипната за да може да се кара и в днешно време.

Цената? Само можем да гадаем, но очакваме да е от порядъка на поне няколко милиона евро. Може да разгледате брошурата, като кликнете тук и дори може да си я купите в оригинал, ако ви се дават 599 евро.

Фенове сме! A вие?