Mercedes-AMG GT 73 E Performance идва с 805 коня и вдига 100 за под 3 секунди


31 Mar 2021

Ура! Mercedes връща означението 73 на задните капаци, но преди да изпаднете във възторг, че ще видим преродения 7,3-литров V12 M 297, ще попарим ентусиазма ви. Въпреки това под предния капак на Merc-AMG GT 73 E Performance ще работи (сравнително) голям ДВГ и това е познатият 4-литров битурбо V8 M 177. Какво обаче е новото?

E Performance. С тази наставка идва и първата хибридна техника на AMG, която се състои от въпросния V8 отпред и синхронен ел. мотор с постоянни магнити на задната ос. Вторият генерира 150 кВт и 320 Нм, като немците цитират системни показатели от 600 кВт и 1000 Нм. Тоест, 805 к.с. (или 815 метрични), способни да ускорят голямото 4-врато купе от 0-100 км/ч за „под 3 секунди“.

Любопитно е, че ел. двигателят е свързан към 2-степенна автоматична скоростна кутия, която преминава на 2-ра при скорост от около 140 км/ч, когато машината се върти с максималните си 13 500 об/мин. Porsche ползват подобна система в Taycan, която подобрява едновременно динамиката и консумацията на електроенергия.

Освен двустепенната кутия, отзад е монтиран и диференциал с ограничено приплъзване, които разпределя оптимално тягата между двете задни колела. Системата за задвижване е 4MATIC+, като наличието на твърда връзка между осите позволява, в случай на приплъзване на задните гуми, ел. моторът да прехвърли мощност и върху предните колела. Тягата на V8 агрегата пък си минава през познатата AMG SPEEDSHIFT MCT-9G.

Батерията е отделна интересна тема. Немците я наричат AMG High Performance Battery (HPB), като тип, а като модел са я кръстили HPB80. Тя също седи отзад, над ел. мотора и е с капацитет 6,1 кВтч. Интересното при нея е иновативната система за охлаждане и поддържане на оптимална работна температура на блока. Това става чрез индивидуално оглаждане на всяка от 560-те клетки в пакета, чрез новоразработена мрежа с дебелина на тръбичките от по няколко милиметра. Създадена е и специална ел. помпа, която върти общо 14 литра непроводим флуид през батерията.

Системното напрежение на блока е 400 волта, а постоянната мощност е 70 кВт. Пиковата мощност обаче е 150 кВт, налични за около 10 секунди. Благодарение на иновативния метод на охлаждане и поддържане на температурата около 45 градуса, оптимални за работата на батерията, Merc-AMG са постигнали много висока мощностна плътност – 1,7 кВт/кг, като масата на блока с клетки е едва 89 кг.

Mercedes-AMG също пишат, че философията на E Performance системата е “Always on”. Тоест, ел. частта от задвижването е в постоянна готовност, с винаги наличен заряд на батерията, за действие. Последната трупа енергия и от рекуперация при спиране, като степените на въпросната са общо 4:

Степен 0: Колата се движи с инерцията на автомобил с ръчни скорости и отцепен съединител, рекуперацията е почти нулева

Степен 1: Стандартна настройка при която шофьорът усеща отрицателно ускорение, сходно с това при съпротивление на т.н. моторна спирачка

Степен 2: Доста по-осезаемо спиране в следствие на рекуперацията, педалът на спирачката почти не се използва при каране в трафик

Степен 3: Най-висока степен с възможност за рекупериране на до 90 кВт

По отношение на основните режими на каране/на системата, предвидени са общо 6, избираеми през т.н. AMG DYNAMIC SELECT: Electric, Comfort, Sport, Sport+, RACE и Individual.

E Performance с 4 цилиндров мотор. Както вече вероятно знаете, Mercedes-AMG няма да използват V8 при следващото поколение C 63. Вместо него най-спортната C-класа ще разчита на 2-литровия 4-цилиндров М 139, който ни е познат от Mercedes-AMG A 45. При Merc-AMG C 63 E Performance, ако моделът се казва така, мощността на бензиновия двигател ще бъде 330 кВт (443 к.с.), като той ще е комбиниран с ел. мотор със 150 кВт (201 к.с.). Това означава мощност от 653 к.с., ако просто съберем двете стойности.

Любопитен е и новият компресор, тубината, която немците използват в тази схема на E Performance, която ще се прилага и в по-малки мощности, в други версии и модели на марката. При оста на турбината е монтиран 48-волтов ел. мотор наречен MGU-H (Motor Generator Unit Heat), подпомагащ нейното развъртане. Освен това това двигателче помага и за поддържането на нейните обороти в моментите в които шофьорът връща газта. Така турбото може да продължи да се върти с 156 000 хил. об/мин и да е в готовност за подаването на газта след завоя. В допълнение към всички електрификации, V8 и 4-цилиндровите двигатели в E Performance разполагат и със стартер-генератор с мощност 14 к.с.

Чисто електрически AMG модели? Задават се и такива, разработвани на Mercedes EQ платформата, но оптимизирани за нуждите и очакванията на AMG. Те ще бъдат позиционирани в сегмента на 43 и 53, като марката все още крие официалните данни. Казват обаче, че тестовете за динамика са идентични с тези на актуалните модели с 4-литровия биурбо V8. Ускорението при електрическите AMG-та ще е под 4 секунди, а максималната скорост ще е 250 км/ч.

Сега вече е по-ясно накъде отиват нещата. Остава да видим обаче кои модели ще получат E Performance с V8 мотора и коли с 4-цилиндровия редови двигател. Може би върховият E 63 S ще е с 8, a Е 53 с редовия? Или пък по-слабият ще е само на ток?

Фенове сме! A вие?