Mercedes представи EQS с мощности до 745 к.с. и пробег до 770 км


15 Apr 2021

Най-добрият автомобил в света току-що стана електрически. Запознайте се с Mercedes EQS – електрическата версия на S-класата, която всъщност е базирана на изцяло нова модулна платформа, напълно различна от тази на W223. Mercedes-EQ твърди, че това е първият луксозен електромобил в света. Не сме сигурни какво биха казали от Tesla или Porsche по въпроса, но EQS със сигурност е впечатляващ.

 

Числата

На борда (в най-високото ниво на оборудване) работят 350 сензора, които следят случващото се около и в колата хиляди пъти в секунда. Системата MBUX с извит екран с диаметър 141 см говори 27 езика и разчита на 8-ядрен компютър с 24 GB RAM. Абсорбиращата площ на HEPA филтъра на климатика е еквивалентна на 150 футболни игрища, а всеки от фаровете използва три диода и 1,3 млн. микро огледала, за да освети пътя пред лимузината като ден. И впечатляващите числа не приключват тук. Изкуствен интелект следи разпределението на въртящия момент 10 хил. пъти в минута, за да осигури наистина мигновено разпределение на нютоните към колелата. 

Аеродинамиката

Mercedes разработва тази кола от години, за да може да е сигурен, че когато я представи, не просто ще победи конкуренцията, а ще вдигне летвата неимоверно високо. Вземете например аеродинамиката – с коефициент на аеродинамично съпротивление от 0,20, това официално е най-аеродинамичната кола в серийно производство.

Версиите

При премиерата бяха представени два варианта – EQS 450+ и EQS 580 4Matic. Първият е само със задно предаване. Мощността на EQS 450+ е 333 к.с., допълнени от 568 Нм, които позволяват ускорение до 100 км/ч за 6,2 секунди.

Вторият вариант засега ще играе ролята на топ версия с мощност 523 к.с. и въртящ момент от 855 Нм. Благодарение на двойното предаване 4Matic тук ускорението до 100 км/ч отнема 4,3 секунди. И двете версии имат електронно ограничена максимална скорост от 210 км/ч.

Най-добрата новина е, че Mercedes готви по-спортна версия с впечатляващите 761 к.с. По някакво необяснимо стечение на обстоятелствата, това е максималната мощност и на Taycan Turbo S. Ти да видиш...

Батерии и зареждане

Mercedes твърди, че с EQS представя първите в света батерии от ново поколение с по-висока енергийна плътност и по-малко използване на кобалт. Първоначално ще се предлага само по-голямата батерия с използваем капацитет от внушителните 107,8 кВтч – най-голямата в масово произвеждан електромобил. Тя позволява впечатляващ пробег от 770 км с едно зареждане. За сравнение Tesla в момента обещава максимум 660 км за Model S, а Porsche достига 484 км с Taycan. Минус за Mercedes в това сравнение е, че поддържа бързо зареждане до 200 кВт, докато 800-волтовият Taycan предлага до 270 кВт, а далеч по-скромният ценово Hyundai Ioniq 5 може да се похвали дори с 350 кВт. 200 кВт всъщност изобщо не е зле и обещава зареждане от 10 до 80% за 31 минути. Стандартното домашно зарядно е с мощност 11 кВт (ще зареди батерията за около 10 часа), като опционално се предлага 22-киловатово зарядно за зареждане у дома. EQS освен това владее изумителен трик – може да връща енергия обратно в мрежата (засега тази опция е налична единствено в Япония), така че в случай на авария в електропреносната мрежа, лимузината може да зарежда дома ви с ток. 

Обновяване по въздуха

Магическата възможност за обновяване на системите на колата, докато тя си почива кротко в гаража, присъства и при EQS. Магията, въведена от Tesla, е доразвита от Mercedes, като сега в уравнението влизат дори възможности за хардуерни промени. Например поръчали сте EQS с по-скромния завиващ заден мост, при който задните колела завиват с до 4,5 градуса, но предпочитате да се възползвате от пълните възможности на системата. Тогава Mercedes може да прати онлайн обновяване и от следващата сутрин задните колела на EQS вече ще завиват с до 10 градуса!

Автономно паркиране

Благодарение на стотиците сензори, водачът може да паркира или маневрира, без да се намира в колата, с приложение за телефона си. Колата е подготвена и за автономно паркиране напълно без участието на водача, благодарение на системата Intelligent Park Pilot. Трябва само законодателството в страната ви да го позволява. Излишно е да казваме, че законите в ЕС засега не са толкова либерални.

Навигация

Навигационната система не само намира най-подходящите зарядни станции по пътя, но също смята точно колко пари ще ви струва зареждането, колко време трябва да останете, свързани към кабела, и отчита предпочитанията ви – ако например ръчно сте въвели предпочитана зарядна станция, маршрутът ще бъде изчисляван със спиране на нея. В България това може да звучи странно, но в страни с богата мрежа от станции е нормално в рамките на едва няколко километра да има десетина възможности за зареждане. EQS избира автоматично най-мощната станция, проверява дали е свободна, като съобразява не само разстоянието до крайната точка на пътуването ви, но и необходимата енергия за връщане у дома.

 

Филтър срещу вируси и бактерии

Системата Energizing Air Control Plus включва споменатия в началото филтър HEPA, като системата улавя микрочастици и полени. Серният диоксид, азотните оксиди и миризмите се филтрират, благодарение на филтъра с активен въглен. HEPA филтърът има одобрение OFI CERT ZG 250-1, нямаме идея какво значи, но в 70-страничното прессъобщение на Mercedes пише, че може да ви спаси от вируси и бактерии, което изглежда особено актуално. Между другото, колата има опция да изчисти въздуха докато е паркирана, така че, когато влезете, вътре вече да е свежо като на планинска поляна.

Асистиращите системи

Както може да очаквате от електрическия брат на S-класата, налице е всичко, което концерн с възможностите на Daimler, може да предложи. Това включва системата Drive Pilot, която напълно поема контрола при движение в задръстване или бавен трафик при скорости до 60 км/ч. Уви, засега тя е активна само в Германия, като поема изцяло контрола на движението и позволява на шофьора на рови в интернет или да потъне в разнообразните офис възможности на системата MBUX.

Глезотии

Не сме сигурно откъде да започнем, но вероятно най-коментираните ще са вратите. При приближаване към колата шофьорската врата автоматично ще се отваря (опционално), като – разбира се – сензорите следят за преминаващ трафик. От системата MBUX шофьорът ще може да отвори автоматично и всяка от останалите врати, например, когато прибирате детето си от училище или шофьора го мързи да стане да отвори на шефа. 

Системата MBUX разчита на изкуствен интелект, така че винаги най-използваните и важни функции да се показват най-отгоре в т.нар. нулев слой – т.е. най-търсените от вас функции на колата винаги са отгоре на екрана, така че да не се налага ровене в менюта. Както и при новата S-класа, камера следи очите и ръцете ви, за да активира например осветлението на дясната седалка, ако търсите нещо с ръка.

Поведение на пътя

Това е интересен въпрос, на който се надяваме да може да отговорим след няколко месеца, когато имаме възможност да тестваме EQS на живо. Засега знаем, че 5,2-метровият 2,5-тонен гигант е наблъскан с електроника, чиято цел е да направи живота на шофьора по-спокоен и лесен, но дали това ще ни хареса, предстои да видим.

 

Сбогом V10!