Това е прототип на Lancia Rally 037. Колата от която се ражда рали иконата, се продава


05 May 2021

Lancia Rally 037 е една от най-красивите рали коли правени някога. Или поне според нас, като със сигурност е една от най-значимите. Тя заема уникално място в историята, защото е първият автомобил спечелил Световния рали шампионат в клас ‘Group B’ и последният със задно задвижване, печелил титлата във WRC.

Lancia разчупва стереотипите още през 1973-та с представянето на Stratos HF – първата кола направена специално за ‘Group 4’, вместо да бъде адаптирана от сериен модел. Други производители също предприемат тази стратегия, което довежда и до промяна в регулациите на FIA през 1979-та. Федерацията решава да въведе нова система за класифициране на групите, въвеждайки букви вместо дотогавашните цифри. Създадена е култовата ‘Group B’, влизаща в сила от 1982-ра.

И макар хомологацията на състезателни машини за нея да изисква производството на едва 200 „обикновени“ екземпляра, FIA не успява да финализира правилата преди да бъде твърде късно за производителите да разработят колите си за сезона през 1982-ра.

Lancia са първи с разработката на чист ‘Group B’ проект, на който е дадена зелена светлина през април 1980-та. Времето обаче е прекалено малко за изграждане на кола от нулата, затова инж. Серджо Лимоне от Abarth, разглежда различни варианти за начало. Като например нова пространствена тръбна конструкция и V8 мотор Ferrari 308, но в крайна сметка избира да базира колата на съществуващ състезателен автомобил - Beta Montecarlo Turbo участваща в шампионата по издръжливост в клас ‘Group 5’.

Изискванията за динамика и поддръжка при рали машините обаче са различни от тези на пистовите коли. Затова, за разлика от напречно монтирания двигател на Montecarlo Turbo, Лимоне решава да постави „Ламперди“ мотора на 037 надлъжно, за да има повече място за окачването и по-лесен достъп до скоростната кутия. А за по-бърза реакция на педала на газта, турбината при пистовия автомобил е заменена с механичен компресор, предпочитан от смия Аурелио Ламперди, тогава президент на Abarth.

Серджо Лимоне прави първите скици на SE 037 през април 80-та, а през септември вече разполага с първото шаси, което виждате и тази галерия и което се предлага на търг. Негов майстор е Джампаоло Далара, работил също и по Montecarlo Turbo, панелите от фибростъкло изработва фирмата CBC в Торино. Първият прототип е готов за тестове на летище „Кампо Воло“ преди Коледата на 1980-та.

Развитието на шаси SE037-001 е документирано подробно. През януари 1981-ва Лимоне разглежда различни варианти за окачване, двигател и аеродинамични елементи, а в средата на януари в пресата вече могат да се видят шпионски снимки на прототипа. Тестван е атмосферен мотор, турбо мотор, както и версия с компресор. Шасито е пробвано както с гуми Michelin, така и с Pirelli. След проби в аеродинамичния тунел на Pininfarina следват и сериозни промени в задната част на колата. Тествани са варианти без никакви елементи, с издигнат заден спойлер и с голямо крило.

Срокът от 1 април 1981-ва за 200 произведени екземпляра изглежда все по-непосилен за Лимоне. Към шаси 001 се присъединяват още няколко прототипа, но то си остава с важна роля в развитието на проекта 037. През ноември 1981-ва е пробвано на чакъл на „Ла Мандрия“, тестовата рали писта на Lancia, което е ключова стъпка в развитието на колата по пътя ѝ към превръщане в безкомпромисна машина за победи.

През 1982-ра Lancia по-скоро продължава да развива 037, отколкото да гони победи с нея. И макар правилата на новата ‘Group B’ да са в сила за сезона на Световния рали шампионат, повечето автомобили все още са ‘Group 4’. Заводските машини са все още дефицит, когато фирмата представя SE037-001 на „Ла Мандрия“, с легендарните разцветки на Martini Racing. Това е прелюдия към изпращането на колата в Гърция през април, където се използвана за „разузнавателен“ автомобил в рали „Акрополис“, пилотирана от Адартико Вудафери. Него може да го видите на снимката тук долу, в любопитен състезателен момент, типичен за онова време...

SE037-001 най-накрая приключва своята служба и е върната на Abarth, където я очаква тъжна съдба – бракуване и разрушаване. На 30 юни 1983-та обаче Серджо Лимоне успява да купи прототипа и в последствие го възстановява в тестовата конфигурация от 81-ва. През 2010-та колата е продадена на Фредерико Бурати от Lancia Rally, който издейства т.н. ‘Certificato di Identità’ от клуба на марката, както и ‘FIVA Identity Card’.

Така, че на този специален екземпляр и важно парче от автомобилната история, не му липсват документи. А важността му не подлежи на коментар. Интересно е каква ли ще бъде сумата, за която шаси 001 ще смени собственика си? През март 2020-та писахме за една от шосейните 37-мици, която бе продадена за около 600 хил. евро, така че тук очакваме дори повече.

Източник: RM Sotheby's

Сбогом V10!