Вижте новата Skoda Fabia (4-то поколение)
Изцяло новото четвърто поколение Skoda Fabia вече е факт. Чешката марка, която е част от групата на VW, официално представи наследника на модела, започващ своята история през 1999 г.
В галерията по-горе сме подбрали 30 снимки на новата Fabia, защото колата определено заслужава внимание. Дори и да не четете следващите редове, а само да разгледате набързо изображенията, ще се убедите, че колата е технически усъвършенствана и леко пораснала спрямо своя предшественик.
И като споменахме за семейството на VW Group, в което Volkswagen показа обновеното Polo, а Seat представи променената Ibiza, сега е ред прожекторите да огреят Fabia-та на Skoda. Но за разлика от първите два модела, които представляват фейслифт, при Fabia имаме напълно нова генерация, стъпваща вече върху използваната от останалите платформа MQB A0.
Новата Fabia Mk4 е по-голяма отвън и по-просторна отвътре спрямо Polo и Ibiza. А също така изглежда, че е и доста по-практична от тях. Дължината на четвъртото поколение е увеличена със 111 мм и вече колата е дълга точно 4108 мм. Междуосието също е удължено с 94 мм и нараства 2564 мм, даващо възможност за по-добър комфорт, повече стабилност и по-просторен интериор.
И като сме на темата с размерите ще споменем, че багажникът е с 50 литра по-голям отпреди и вече разполага с обем от 380 л, колкото има и VW Golf 8. При сгъване на задните седалки мястото за товарене нараства на 1190 л. От Skoda предлагат различни аксесоари за прикрепване и товарене на багаж, на които ще обърнем внимание по-надолу.
Наред с тези промени каросерията на новата Skoda Fabia вече е по-аеродинамична. Досегашният коефициент на въздушно съпротивление 0,32 при Fabia IV вече е намален на 0,28. Така Skoda запазва лидерската си позиция в този сегмент.
Топ версията на новата Skoda Fabia може да бъде оборудвана с 18-цолови джанти, изцяло LED фарове и стопове, както и с панорамен покрив. В предната решетка е интегриран радар за системите за безопасност, както и сензори за Park Assist – системата, която може да паркира автомобила вместо вас, работеща вече при скорост до 40 км/ч.
Интериорът е напълно променен. И в него може да видим познат дизайн от Scala и Kamiq. Големият 10,25-инчов дисплей на VW Group вече намира място зад волана на Fabia. Дигиталният инструментален клъстер идва в компанията на 9,2-инчов тъчксрийн екран, монтиран на централната конзола на таблото.
За първи път Skoda Fabia получава двузонов климатик, отопляем волан, предно стъкло с подгряване, LED амбиентно осветление и централни вентилационни отвори за задните седалки. Има и прибиращ се подлакътник отзад, рядко срещан в компактния B сегмент в Европа.
От снимките няма как да разберем, но Skoda полага значителни усилия за подобряване на акустиката и отстраняване на източниците на шум. Така че салонът е значително по-тих от този при предишното поколение.
Достигаме и до предния капак. Гамата от двигатели започва с 1,0-литров атмосферен бензинов мотор във версии с 65 и 80 к.с. (93 Нм), комбиниран с 5-степенна механична скоростна кутия. С по-слабия вариант ускорението от 0-100 км/ч отнема 15,5 секунди, а максималната скорост съответно е 172 км/ч (179 км/ч за по-мощния MPI).
Следва 1,0-литров турбо мотор, разполагащ с 95 к.с. и 175 Нм, предлаган също с 5-степенната ръчна кутия. Времето от 0-100 км/ч спада на 10,6 секунди и с него Fabia може да развие 195 км/ч.
Същият 1,0-литров турбо двигател се предлага с по-висока мощност от 110 к.с. Максималният въртящ момент тук е 200 Нм, като изборът за скорости е между 6-степенна механична и опционална 7-степенна DSG трансмисия. Спринтът от 0-100 км/ч продължава 9,7 секунди (9,5 за автоматика), като максималната скорост вече достига 205 км/ч.
Четвъртото поколение Skoda Fabia ще получи и 4-цилиндров мотор, като това ще бъде 1,5-литровият TSI с 150 к.с. и 250 Нм. Този двигател се предлага и при по-големите Scala и Octavia. Той е комбиниран единствено с DSG автоматична трансмисия, с която ускорява от място до 100 км/ч за 7,9 секунди и може да достигне 225 км/ч.
От фейслифта на третото поколение Fabia не се предлага с дизелов двигател, като при новият модел той няма да се завърне. Също така на този етап Fabia остава изцяло бензинов автомобил, без версии с електрическо или хибридно задвижване.
И както спомехме в началото Skoda предлага редица аксесоари за новата Fabia. Или по-точно 43 малки неща, които да са ви от полза. Пет от тях дебютират при компактния модел, като свалящата се поставка за чаши между предните седалки, щипката за кредитна карта в жабката, поставката за вещи на возещите се отзад, гъвкавото багажно отделение и електрическият сенник на панорамния покрив.
Първото поколение на Skoda Fabia излиза през 1999 г., като до момента са продадени над 4,5 милиона автомобила. Това е вторият най-продаван модел на Skoda след Octavia. Новата четвърта генерация Fabia ще се предлага единствено като хечбек, но от 2023 г. клиентите на марката ще могат да изберат и комби версия.