BMW M4 Competition по пътищата на България. Тест


31 May 2021

Точно ден, след като качихме видеото за новото BMW M4 Competition в канала ни (кликнете тук или най-долу ако не сте го гледали), BMW България проведе ‘M Drive Tour’. Аз също бях поканен с опцията да избирам в  кой автомобил ще се возя и ще карам. Вариантите? Три на брой – M3 Competition в ефектния и скъп цвят ‘BMW Individual Frozen Black Metallic’, още една M3-ка в бяло, но накичена с аксесоари от гамата ‘M Performance’ и само едно M4 Competition, в зелено.

Избрах M4-ката, първо защото вече бях карал нейния седан еквивалент и второ, защото новото ‘Isle of Man Green’ ѝ седи страхотно. Реално щях да избера купето без значение от багрите, но тук е удачен момент в материала, в който да изразя симпатиите си към цвета кръстен на британския остров, известен с най-откаченото мотоциклетно - а и по принцип моторно - състезание с света ‘Tourist Trophy’.

Беше ми любопитно как се усеща колата в сравнение с M3 Comp, а и как се усеща въобще, при по-дълго каране и возене, тъй като G80-ката на Влади бе чисто нова и управлявана от мен в рамките на по-малко от ден, в режим „заснемане на видео“, който не може да даде съвсем пълна картина. И нещо друго – за да усетиш истински един автомобил, трябва да слезеш няколко пъти от него, да го оставиш да разкрие характера си във времето, за което се иска… време с автомобила.

По какво се различава новото M4 от M3? Очевидно, по формата на купето и двете врати по-малко. Дължината, може би учудващо за някой, е една и съща, 4,8 метра, а височината е с 4,5 см по-малка от тази на седана G80. Стоповете също са много по-различни от тези на М3, като лично на мен ми допадат повече тези при седана, не че на M4 са грозни.

По отношение на масата, M4 G82 е с едва 5 кг по-леко от по-практичното M3, 1725 кг, и същевременно със 130 кг повече от предишното поколение на M4 F82. Тук визирам версиите с автоматични кутии, които са с 25 кг по-тежки от колите с 6-степенна ръчна кутия. И за разлика отпреди, когато BMW M даваха право на клиента да избере с какви скорости ще е неговото M4, то сега кутията зависи от това в какво изпълнение ще вземете модела – стандартното не-Competition със „само“ 480 коня идва само с ръчка, а Competition-ът с 510 коня, винаги с 8-степенен ходротрансформатор ZF.

Цените също са доста сходни – BMW надценяват M4 с 3 хил. лв. спрямо M3. Сума, която е незначителна на фона на целите суми, още повече, когато се разпредели по месечните вноски на лизинга. Така, че парите също не са повод за предпочитане на единия модел пред другия.

BMW M4 Competition отвън. Горните абзаци описват визията до голяма степен, но тук ще добавя още малко факти. Като например един за джантите – серийно 18-ки отпред/19-ки отзад, а при тестовата кола, опционалните ковани 19/20-ки за около 4 хил. лв. допълнително. Те са обути в Michelin Pilot Sport 4S с размери 275/35 ZR 19 и 285/30 ZR 30, специално разработени за модела (кликнете тук за интересно видео по темата).

Зад джантите виждате и златисто жълтите спирачни апарати на опционалната карбон-керамична система. Предните са 6-бутални и идват с дискове са с диаметър 400 мм, а отзад дисковете са 370-милиметрови. Цената на това спестяващо 15 кг удоволствие е… 16 500 лв., но може да се поръча в т.н. ‘M Race Track’ пакет за… 31 134 лв. С него икономисвате още едни 10 кг благодарение на много яко изглеждащите карбонови седалки, каквито имаше в бялата M3-ка. Ако колата е със серийните ‘M Composite’ спирачки със сини апарати, може да изберете (доплатите) за червен или черен цвят на машинките.

Това зелено купе е дооборудвано и с карбонов пакет, изразяващ се в различни екстериорни елементи от… карбон – спойлерчето на задния капак, декоративния дифузьор в задната броня, отворите в предната, както и черупките на огледалата. Покривът серийно си идва от CFRP, защото колата е Competition.

BMW M4 Competition отвътре. Любопитно ми бе дали са удобни, пробвах ги, но само за няколко минути в спряло положение – не изпитах дискомфорт, но бих се замислил дали да ги взема, ако конфигурирах сам колата. Иначе кокпитът на M4 изглежда до голяма степен, като който и да е салон на нормална Серия 4, което не е нещо лошо.

‘M’ скоростният лост е специфичен за… М3/M4, с бутон за регулиране бързината на смяна на предавките (3 режима), както и волана с палчетата ‘M1’ и ‘М2’, за извикване на предварителни конфигурации на кормилното управление, двигателя, трансмисията, окачването, тракшън контрола (10 степени!) и дори спирачките. Последните предлагат различна „чувствителност“ избираема между ‘Comfort’ и ‘Sport’. При M3/M4 са специфични и перата за смяна на скоростите, серийно карбонови.

Отзад? Мястото за краката е същото, като в M3 заради идентичното междуосие, а ако се поръчат карбоновите седалки става дори повече, защото облегалките им са доста тънки. Нетипично за последните е, че се регулират индивидуално, което не се среща при останалите CFRP седла в други модели. Главата ви обаче може да опира в скосения таван, ако сте високи 1,8 метра или повече. Но това не е важно при M4, защото задните седалки ще се ползват много рядко от възрастни. Багажникът е 440 литра, с не особено важните 40 по-малко от този на G80, a облегалките падат, така че може да возите и по-обемни работи. И с 85 литра по-голям от този на Merc-AMG C 63, в случай, че това има някакво значение.

BMW M4 Competition на пътя. Относително комфортна, което бе първата изненада. Навсякъде четох, слушах и гледах, че G82/G80 е прекалено твърда, но истината за мен е, че окачването е конструирано и настроено много добре по отношение баланса „не допускай наклон на купето“/не чупи гръбнака на човека“, особено в режим ‘Comfort’, но дори в най-спортната конфигурация.

Сцеплението също може да изненада положително. Учудващо е как потегля М4 с 510 коня, 650 Нм и чисто задно предаване. Това са 60 коня и 100 Нм повече спрямо предходното поколение и 30 коня и 100 Нм повече от показателите на стандартното ново M4 не-Competition, идващо само с ръчни скорости. Официалното време 0-100 км/ч за Comp-a, който карах аз е 3,9 секунди, също както е дадено за M3 G82, но реално е малко по-добро. Това установихме при драг сравнението ни с F80, където новото M3 даде 3,8 секунди при първия опит и 3,7 при втория (кликнете тук, ако е сте гледали видеото). Двигателят се усеща постоянно могъщ, без значение от предавката.

Колата определено се усеща по-голяма отпреди и по-тежка, но кормилното управление е доста прецизно, без да бъде изнервящо и изискване на корекции. За мен е чудесно и заслужава похвала. Сериозни спорове и критики отнесе автомобила заради замяната на 7 DCT кутията с два съединителя с 8-степеннен ZF с хидротрансформатор. И истината е, че това води до леко „омекотяване“ на усещането за динамика както при положително ускорение, така и при спиране с връщане на предавки. Драмата е една идея по-малка, но кутията е доста бърза и доста комфортна.

И избрана най-вероятно заради двойното предаване, с което вече може да се поръчат M3 и М4. То дава 0,4 сек по-добро ускорение, официално, но реално вероятно ще е и по-добро. А, да, има и още една интересна глезотия наречена ‘Drift Analyzer’ – софтуер за анализ на дрифта показващ неговата дължина, времева продължителност и обща оценка с до 5 звезди… Повод за сравнения, за разговори в бара и за удар в дърво.

Цените на BMW M4. Започват от 163 500 лв. с ДДС за версията с ръчка и 480 коня, а Competition спецификацията оскъпява със 7900 лв. до 171 400 лв. За сравнение, M3 е с 3 хил. лв. по-евтино. Преди броени дни излезе и M4 Convertible, което идва винаги с xDrive, но за него все още няма цена у нас.

Заключение. Новото BMW M4 Competition е много бърз, много стабилен, учудващо комфортен за такъв тип купе и много приятен за каране автомобил. Може да е загубил част от остротата си заради сменения тип скоростна кутия, но за мен това е незначителен минус спрямо цялостния инженерен пакет, който предлага G82. Може да се държи културно, но и да бъде адски хулиганско купе. Дизайнът? Преценете сами, след като разгледате галерията. А после може да кликнете на картинката тук долу и да наваксате с видеото ни за M3, ако не сте го гледали вече.

Фотография екстериор: Иван Монев; фотография интериор: BMW 

Сбогом V10!