Искате ли хиперкола с ултракондензатори, твърда литиева батерия и 2011 к.с.?
Само преди месец ви показахме най-новата италианска суперкола, кръстена FV Frangivento Sorpasso и оборудвана с атмосферен V10 двигател. Тази тук също е италианска машина, но заради мощността си от над 2000 к.с. попада в категорията на хиперколите. И за разлика от по-горе споменатото Sorpasso, което го има и във версия с компресор, този син автомобил е с изцяло електрическо задвижване.
Синьоре е синьори, представяме ви електрическата хиперкола Estrema Fulminea. И набързо ще ви разкажем за нея, тъй като няма да е особено масов модел, който да очаквате да срещнете някъде по света. Затова като за обща авто култура ще изброим по-важните факти за Fulminea.
Колата е дело на новата италианска автомобилна компания Automobili Estrema. Може би не сте я чували, но тази марка ще се опита да привлече определен брой клиенти, които са готови да похарчат няколко милиона за електричка от класа на Rimac C_Two, Pininfarina Battista и Lotus Evija.
Новородената компания ще заложи на нещо, което останалите автомобилни марки все още разработват като прототипи, но никой на планетата не предлага в серийно производство. Estrema Fulminea трябва да бъде с комбинация от твърда (или твърдотелна) литиева батерия и ултракондензатори за обща енергия от 100 kWh. Подобни кондензатори има при Lamborghini Sian.
При обикновената акумулаторна литиева батерия има течен електролит, при която литиевите йони се движат напред и назад межу анода и катода. Проблемът е, че тази течност е силно запалима и може да доведе до пожар. Ако този течен електролит се замени с твърд материал ще превърне батерията по-безопасна, но и с много по-добри характеристики. Но тази работа е доста сложна, макар от Automobili Estrema да твърдят, че тяхната хиперкола ще бъде именно с такава иновативна твърда литиева батерия.
Ако това наистина се случи, въпросната батерия ще бъде поместена в карбонов композитен корпус зад двете седалки. Ултракондезаторите ще бъдат разположени на предната ос, за да могат по-ефективно да се възползат от регенеративното спиране.
И така електрическата Fulminea трябва да разполага с мощност от над 2000 к.с. и ще има автономен пробег от 520 км. Колата тежи само 1500 кг и може да се похвали (поне на хартия) със „супер бързо зареждане“.
Като (или ако) се появи на бял свят Estrema Fulminea се очаква да ускорява от 0 до 320 км/ч за под 10 секунди. Което си е респектиращо бързо.
И за финал ще споменем, че лимитираната серия включа производството на 61 екземпляра. Не 60, не 62, а точно 61. Вероятно са били 50, но търговският отдел е намерил още 11 клиента и са решили: какво пък толкова, лимитирана серия от 61 броя. Продадено!
Първите доставки ще бъдат за „много отбрани клиенти“, които ще получат колите си през втората половина на 2023 г. Да видим!