Какво става с чиповете!?
Увеличаващите се случаи на коронавирус в страни като Малайзия и Виетнам водят до световна верижна реакция в автомобилната индустрия. Двете азиатски държави са сред най-големите производители на чипове в света и затворените заводи означават, че е засегната веригата с доставки на десетки автомобилни доставчици – от най-малките в играта до гиганти като Bosch.
Как се отразява това на автомобилните фирми?
Всеки ден пристигат новини за намалено производство от различни части на света – VW пуска модели без радио (то ще бъде монтирано допълнително), а други гиганти като Toyota и Ford затварят поточни линии и цели заводи, защото без чипове не могат да завършат колите си. На снимки от Щатите се виждат огромни паркинги, запълнени с недовършени коли.
Всъщност защо чиповете са важни?
Докато преди 20 години само най-луксозните автомобили имаха множество модули за управление, то днес процесори или други специализирани чипове работят дори в най-достъпните коли. Луксозни европейски модели на Audi, BMW и Mercedes имат по над 150 електронни модула за управление на практически всичко в колата. Cпopeд Dеlоіttе ĸъм 2017 гoдинa пoлyпpoвoдниĸoвитe eлeĸтpoнни cиcтeми cъcтaвят дo 30% oт ceбecтoйнocттa нa нoвия aвтoмoбил. Toвa e двoйнo пoвeчe в cpaвнeниe c 2007 гoдинa. Cпopeд тези анализи до 2030 гoдинa 50% от стойността на една кола ще се дължи на електронните системи на борда.
Само автомобилната индустрия ли е засегната?
Кризата с полупроводниковите системи далеч не се ограничава само до автомобилната индустрия, като се очаква да засяга все по-тежко и други технологични компании, включително гиганти като Apple и Samsung.
Вижда ли се светлина в тунела?
Производителите имат различни решения за справяне с кризата. Повечето работят с доставчиците, които все още не са засегнати от нова вълна от вируса, за да подпомогнат увеличаването на производството на чипове до над 100% от обичайното за компаниите. Някои от големите в бранша отговарят с отварянето на нови производствени мощности. Bosch спешно инвестира 1 млрд. евро в нов завод за чипове край Дрезден, Германия, в опит да намали зависимостта на европейските автомобилни производители от доставки от Азия, но дори подобна внушителна инвестиция в най-добрия случай ще намали зависимостта на европейската автомобилна индустрия от азиатски чипове до гигантските 80%.