Какво става с чиповете!?

  • От тези и подобни микроскопични електронни устройства зависи дали цели заводи ще работят или ще останат на трупчета От тези и подобни микроскопични електронни устройства зависи дали цели заводи ще работят или ще останат на трупчета
  • Американският президент Байдън се ангажира да помогне за решаването на проблема още през пролетта, но засега изглежда решенията не са толкова лесни Американският президент Байдън се ангажира да помогне за решаването на проблема още през пролетта, но засега изглежда решенията не са толкова лесни
  • Паркирани недовършени автомобили в Щатите Паркирани недовършени автомобили в Щатите

23 авг 2021

Увеличаващите се случаи на коронавирус в страни като Малайзия и Виетнам водят до световна верижна реакция в автомобилната индустрия. Двете азиатски държави са сред най-големите производители на чипове в света и затворените заводи означават, че е засегната веригата с доставки на десетки автомобилни доставчици – от най-малките в играта до гиганти като Bosch.

Как се отразява това на автомобилните фирми?

Всеки ден пристигат новини за намалено производство от различни части на света – VW пуска модели без радио (то ще бъде монтирано допълнително), а други гиганти като Toyota и Ford затварят поточни линии и цели заводи, защото без чипове не могат да завършат колите си. На снимки от Щатите се виждат огромни паркинги, запълнени с недовършени коли.

Всъщност защо чиповете са важни?

Докато преди 20 години само най-луксозните автомобили имаха множество модули за управление, то днес процесори или други специализирани чипове работят дори в най-достъпните коли. Луксозни европейски модели на Audi, BMW и Mercedes имат по над 150 електронни модула за управление на практически всичко в колата. Cпopeд Dеlоіttе ĸъм 2017 гoдинa пoлyпpoвoдниĸoвитe eлeĸтpoнни cиcтeми cъcтaвят дo 30% oт ceбecтoйнocттa нa нoвия aвтoмoбил. Toвa e двoйнo пoвeчe в cpaвнeниe c 2007 гoдинa. Cпopeд тези анализи до 2030 гoдинa 50% от стойността на една кола ще се дължи на електронните системи на борда.

Само автомобилната индустрия ли е засегната?

Кризата с полупроводниковите системи далеч не се ограничава само до автомобилната индустрия, като се очаква да засяга все по-тежко и други технологични компании, включително гиганти като Apple и Samsung.

Вижда ли се светлина в тунела?

Производителите имат различни решения за справяне с кризата. Повечето работят с доставчиците, които все още не са засегнати от нова вълна от вируса, за да подпомогнат увеличаването на производството на чипове до над 100% от обичайното за компаниите. Някои от големите в бранша отговарят с отварянето на нови производствени мощности. Bosch спешно инвестира 1 млрд. евро в нов завод за чипове край Дрезден, Германия, в опит да намали зависимостта на европейските автомобилни производители от доставки от Азия, но дори подобна внушителна инвестиция в най-добрия случай ще намали зависимостта на европейската автомобилна индустрия от азиатски чипове до гигантските 80%.