Това Porsche 959 Prototype е един от 3-те оцелели прототипа. Продава се за… 2,5 млн. лв.!

  • Галерия с 16 снимки. Галерия с 16 снимки.

26 Aug 2021

Porsche 959 определено е най-напредничавият и технологичен автомобил на своето време, както и – макар и за кратко -, най-бързият сериен в света. Максималната скорост е 317 км/ч, но някои версии са способни да развият почти 340 км/ч. Боксерен двигател обем 2849 куб. см, 6 цилиндъра, две турбини, 450 к.с., 500 Нм, сложна система за променливо двойно предаване, магнезиеви джанти и още куп иновации.

Произвеждано в периода 1986-1993-та, Porsche 959 е и много рядко – едва 337 автомобила, включително и ранните прототипи. За сравнение, конкурентното тогава Ferrari F40 е направено 1315 пъти. Но настоящият материал не е толкова за историята на 959, колкото за един конкретен автомобил от нея, един от първите прототипи, изключително рядък и сам по себе си уникален.

Автомобилът датира от 1985-та и е от т.н. ‘F-series’ прототипи от които Porsche прави само 12. Това е F7, седмата кола и само една от двете боядисани в ‘Ruby Red’ от тестовата дузина. Любопитен факт е, че първите коли, F1 и F2 дори нямали отвори за въздух в задните арки на калниците, защото ползвали ранни купета от 1983-та.

Конкретният екземпляр е бил предназначен за тестове на електрическата система в различни атмосферни условя. Колата била подлагана на сериозни натоварвания по западното крайбрежие на САЩ, както и на различни места из Европа.

В описанието на Mechatronik.de, които в момента продават този супер рядък екземпляр, се цитира книгата ‘959: The Art and Car’ на Юрген Левандовски, където имало снимки на този автомобил с моста Голдън Гейт на заден план. Други пък покрита със сняг.

Прототип F7 е сменил и доста интериори, тествани са различни седалки, имало и вариант без никаква кожа, а при пространството за задната седалка има специални крепежни точки за монтаж на измервателна апаратура. В жабката седи схема на допълнителните електрически вериги, под пасажерската седалка се вижда и допълнителното окабеляване, а лостчетата около волана са ранни версии и различни от тези при серийните Porsche 959. Тази кола също така няма и серво, няма и реглаж на окачването, които присъстват в заводските екземпляри.

Отвън също има разлики. Дясното огледало липсва, такова въобще не е имало – характерна черта на всички прототипи, няма и капачка за зареждане на бензин. Не е монтирана също и система с пръскалки за предното стъкло. Под пода обаче има парче хартиено тиксо с ръкописен надпис ‘959F’, изписан с черен маркер.

Съдбата на повечето от тези 12 прототипа е била унищожаване от Porsche, след като инженерите приключат с тях. F7 обаче, след края на тестовете, по някаква причина, е върнато в Щутгарт, където получава нов и последен интериор, този с който виждате колата в галерията. След което, по някое време и по някакъв начин, попада в полезрението на Вашек Поляк, човек сам по себе си с интересна история, полски автомобилен състезател, емигрант в САЩ и дилър на Porsche.

Вашек проявява желание да купи F7, заедно с още два прототипа F6 и F9, като Porsche първоначално се съгласяват да сключат сделка, но при условие, че Поляк ще възстанови колата напълно и ще я оборудва до заводска спецификация, след което тя да бъде продадена на клиент.

В крайна сметка обаче полякът купува само F7 и го запазва във вида във който е, в резултат на което немският производител му забранява да продава или регистрира това шаси, както и да пуска автомобила в състезания, освен ако преди това не го върне във фабриката за трансформация.

Колата е внесена в САЩ със статут на изложбен експонат през 1988-ма, в колекцията на Поляк. Остава там до 1990-а, след което отпътува за Япония и бива изложена в колекцията „Мацута“. Вашек Поляк умира през 1997-ма и прототипът е продаден в Белгия, където се намира до 2000-та, като две години по-късно отново сменя собственика си и попада във Великобритания, в колекцията на Минеш Рупарелия.

Тогава, неизвестно как, прототип номер 7 се сдобива и с регистрация и вече може да се кара по обществената пътна мрежа. Или законите на Острова са по-различни или г-н Рупарелия е имал доста връзки. Второто поне е сигурно. Следва нов собственик и още един след него, на име Филип Тайсом, който през 2002-ра похарчва около 50 хил. паунда за ремонти и реставрация. Идва 2007-ма и автомобилът попада при нов собственик, където седи предимно в покой.

През лятото на 2018-та колата е изпратена за обслужване и ремонти в Porsche Centre Reading. Изборът на това място далеч не е случаен, защото то е щаб квартирата на Porsche Великобритания, както и единственото дилърство в страната сертифицирано да обслужва Porsche 959, GT1, Carrera GT и 918. Сметката там е над 25 хил. паунда – смяна на течности, части по предното задвижване, предни амортисьори, нов акумулатор и нови амортисьори на задния капак.

Така, че тази кола, макар и с видими следи от употреба, която съвсем целенасочено не е била особено лека, и с актуален пробег от 26 520 км, е истинско бижу! Смята се, че оцелелите до наши дни прототипи от дузината от серия F са 3 или 4, като този F7 е единственият в движение. Това го прави и най-ранното изправно Porsche 959 на планетата и вероятно оправдава цената му от 1 250 000 евро.

Първородната Godzilla!