Новата Kia Sportage идва с драстично нов дизайн и разнообразие при задвижването

  • Галерия с 21 снимки. Галерия с 21 снимки.

01 сеп 2021

През юни Ради писа чисто новото 5-о поколение на Kia Sportage, но тогава бе показана „глобалната кола“ и без много подробности. Сега обаче виждаме европейската версия, която е по-къса със 135 мм и със 75 мм скъсено междуосие, тоест, по-компактна. И „внимателно проектирана специално за Европа, като в процеса са прекрачени нови граници, за да наложи моделът нови стандартни в SUV сегмента“. Това казва Джейсън Йеонг, президент на Kia Europe. „С напредничав екстериорен дизайн и иновативен интериор, новият Sportage комбинира динамично пътно присъствие отвън с водеща в класа и фокусирана към водача кабина, снабдена с най-новите технологични фунционалности,“ допълва шевът на европейското подразделение на корейката марка.

Дизайнът? Моето мнение? Доста смел и много по-удачен от този на предходното поколение, при което муцуната не бе особено сполучлива. „Петицата“ определено е доста по-въздействаща (в положителен смисъл) и оформена според новия дизайнерски език на марката наречен ‘Opposites United’, както спомена и Ради преди около три месеца. Или „Обединени противоположности“, преведено на български. „Драматично присъствие на пътя“, казват от Kia, предница интерпретираща дизайнерския елемент „Тигров нос“ и така нататък. Колата изглежда добре, различна и може да се поръча с черен покрив, а размера на джантите варира между 17 и 19 инча. Изпълненията им пък са общо шест.

Колко е голяма? Дълга е 4515 мм, широка е 1865 мм, височината е 1645 мм, а междуосието – 2680 мм. А в случай, че може да се ориентирате по милиметри и за вътрешния обем, Kia обещават 996 мм пространство за краката на втория ред и 998 мм за главата. Със сигурност ще може да си представите по-ясно багажния обем в литри – 591 литра при вдигнати облегалки и до 1780 литра при бутнати, като тази процедура става и от лостчета в самия багажник, което е много удобно.

На първия ред? Нов 12,3-инчов дисплей за водача с нещо наречено ‘thin-film-transistor liquid-crystal display’. Иначе казано много приятна резолюция и графики, различни изгледи при различните режими и мнооого информация. Както и при Mercedes, „дигиталният кокпит“ е почти свързан с основния централен дисплей, който изглежда от същия калибър. Новост е и функцията за ‘over-the-air’ обновяване на софтуера и на картата на навигацията, безжично, през интернет и приложението ‘Kia Connect App’.

По отношение на задвижването, моделът дебютира, като хибрид, плъгин хибрид, мек гибрид и дизел. Хибридната версия (HEV) разчита на иновативния 1.6 T-GDI мотор, за чиято сложна и ефективна технология на клапаните ви обясних във видеото на Hyundai Tucson, ползващ същия агрегат. Тук той е с мощност 180 к.с. и е комбиниран с ел. мотор с мощност 44,2 кВт за системна максимална мощност от 230 коня. Батерията е с капацитет от 1,49 кВтч и е поместена под втория ред седалки, така че да не променя вътрешния обем на колата спрямо останалите версии.

Плъгин хибридното изпълнение е със същия бензинов двигател, но с 66,9 кВт ел. мотор и батерия с капацитет от 13,8 кВтч монтирана между двете оси, също за да не пречи на салона. Тук системната мощност е 265 коня. Що се отнася до т.н. „мек хибрид“, той се предлага в мощности от 150 и 180 к.с.

Дизелът е с обем 1,6-литра и в изпълнения със 115 или 136 к.с., като по-мощната модификация може да бъде и „мек хибрид“. По отношение на трансмисиите, бензиновият мотор е със 7-степенна DCT кутия, докато дизелът може да бъде или с „двойния съединител“ или с иновативната 6-степенна „интелигентна ръчна трансмисия“ (iMT). При последната предавките ги сменяте вие, по H схема, като при съвсем обикновена ръчка, но нямате трети педал на съединителя, защото той е ‘by-wire’ и е автоматичен.

Друго? Ново е и окачването, т.н. ‘Electronic Controlled Suspension’ (ECS), адаптивно, което вероятно ще е опция за някой версии и серийно за най-високите изпълнения. Kia посочват и новия си ‘Terrain Mode’ режим – оптимални настройки на задвижването за сняг, кал и пясък, но не казват дали колата е с двойно или предно задвижване.

Ако се съди обаче от техниката на „братовчеда“ Tucson, ще има и изпълнения с 4x4 за всички моторизации, освен за най-слабия мек хибрид със 150 коня и дизела със 115 коня. Всички обаче имат три режима на каране Comfort, Eco or Sport, които знаете какво правят.