Помните ли тази рали версия на Skoda Favorit?

  • Галерия с девет снимки на ралиджийската Skoda Галерия с девет снимки на ралиджийската Skoda

13 сеп 2021

През 90-те VW Group постепенно придоби собствеността върху Skoda и с това чешките автомобили промениха напълно концепцията и стила си. Легендарните модели със задно разположен двигател и задно предаване обаче започнаха да отстъпват по-рано – още в края на 80-те с появата на Favorit.

За да докаже здравината на новата платформа с напречно разположен двигател отпред, Skoda решава да атакува ралитата. Специалната версия е разработена под ръководството на заводския състезател на марката Владимир Бергер. Първите участия са в чехословашкия рали шампионат през 1988, а от 1989 г. колата се използва и в Class A на WRC.

 

За състезанията Favorit използва същата каросерия като серийния модел, но от по-тънка и лека стомана. Задължинелната клетка срещу преобръщане и състезателните седалки са съчетани с маниакално олекотяване, така че Skoda-та тежи едва 750 кг. Това значи, че 1,3-литровият мотор със 120 к.с. не се затруднява да осигури сносна динамика на машината.

Толкова сносна, че Favorit печели победата в своя клас в рали “Монте Карло” в четири поредни години от 1991 до 1994. И това не е всичко – бързата Skoda триумфира също в рали Финландия, RAC и рали “Акрополис”. Славата на състезателния Favorit е толкова голяма, че Skoda използва неговото зелено-червено лого за най-спортните си коли vRS и до днес.