Mercedes-Benz EQS вече е в България. Цените варират между 215 и 380 хил. лв.
Нещо, което вероятно не е изненада, Mercedes-Benz EQS се оказа още по-впечатляващ на живо, отколкото изглежда на снимки и видео. Видях колата за пръв път преди няколко месеца в Мюнхен, заедно с Merc-AMG EQS 53 - първият чисто електрически модел на AMG -, електрическата G-класа, която все още е само концепция, но епична, и други любопитни автомобили.
Но ето, че електрическата S-класа, както я определят от Mercedes, вече е у нас. Официалният вносител „Силвър Стар“ ѝ дръпна покривалото на специално събитие, на което успях да отделя повече време на модела отколкото в Германия. И, също любопитен нюанс – разбрах цените на автомобила.
В последното задълбах по-късно, защото бе ясно от колко стартира EQS у нас, но ми бе по-интересно до колко може да достигне и защо. За мое улеснение „Силвър Стар“ вече имат доста адекватен онлайн конфигуратор, при това на български, така че успях да накича модела с всичко възможно и да проверя колко излиза в топ спецификация. Ако EQS ви допада може да си поиграете и вие – кликнете на изображението от конфигуратора и ще се озовете точно там.
Електрическият S дебютира в две спецификации – EQS 450+ с един електромотор на задната ос, 333 к.с., 568 Нм, ускорение от 0-100 км/ч за 6,2 секунди и базова цена 215 700 лв. Над него е EQS 580 4MATIC с два мотора, 523 к.с., 855 Нм, ускорение от 0-100 км/ч за 4,3 секунди и начална цена от 264 000 лв., което е с 48 300 лв. повече от 450+.
И двете версии са с една и съща батерия с капацитет от 107,8 кВтч, една от най-големите в сериен автомобил, а обещаният пробег е до 735 км за EQS 450+ и до 665 км за EQS 580 4MATIC. Знаете обаче, че максималната дистанция с едно зареждане може да варира, често със знак минус, но Merc обещават, че S-ката е способна и на 770 км, което впечатлява. Освен заради голямата батерия, тези показатели са възможни заради ефективността, която пък е пряко свързана с въздушното съпротивление. И може би това е основната причина EQS да не прилича на S-клас W223. Не, че втората не е обтекаема, но при електрическото изпълнение дизайнерите и инженерите са постигнали коефициент на челно съпротивление от 0,20. Това е абсолютен рекорд за сериен автомобил и също впечатлява.
Относно скоростта на зареждане, друга важна EV спецификация, тя зависи и от това дали ще ползвате стандартното бордово зарядно с мощност 11 кВт или опционалното с 22 кВт за 2 405 лв. допълнително. С второто може да качите от 10% до 80% за само 31 мин., но ако откриете 400-волтова станция с 500 ампера. С определено доста по-често срещаните 22-киловатови станции ще ви отнеме 5 часа или 10 часа с 11-киловатов wallbox вкъщи. Какво следва? Ами, ще има и топ версия по отношение на лукса с надписи Maybach, както и топ по отношение на динамиката, естествено AMG и с два мотора и обща мощност от 761 к.с.
Но, обратно на тема пари. Ако кликнете тук долу ще може да си свалите ценовата листа и да видите в детайли кое колко струва. Любопитно е сравнението с „обикновената“ S-класа, която започва от 214 050 лв. в изпълнение S 350 d 4MATIC L, тоест, с 3-литров дизел, 286 к.с., двойно предаване и дълга база. В долния край седи плъгин хибридня S 580 4MATIC L с 367 к.с. + 150 к.с., който струва най-малко 261 750 лв. Или на практика идентични „старт и финал“, като при EQS. Случайно ли е това? Решете сами.
Относно „финала“ на EQS, поиграх си да го направя максимално скъп и усоях да кача цената до 379 735 лв. и 2 ст. Сложих ‘Edition 1’ оборудването, което е лимитирано и възможно за поръчка само за първите борйки, доплащащо се 37 240 лв. В него обаче влизат доста неща, ще ги видите в конфигуратора, а сред най-скъпите опции са високотехноологичната сребриста боя за 27 675 лв.
Но, както споменах в началото, автомобилът наистина изглежда специален и космически, както по отношение на самата визия, така и по отношение на изработката и лукса. А как се усеща зад волана, надявам се скоро да мога да разбера и да заснемем видео за канала ни.