Официално: Петото поколение Range Rover
Макар вече да ви показахме новия Range Rover и по-важната част от информацията за него да изтече, премиерата на модела преди броени часове добави още тонове официална информация за може би най-луксозния автомобил на планетата днес.
Размери и външност
Макар да запазва еволюционния подход в дизайна, новият Range Rover изглежда достатъчно модерно на фона на произволно избран конкурент. Свързаните задни светлини ще изглеждат еднакво добре на паркинга на 5-звезден хотел и на черен път в полето, а елегантно заоблените ръбове осигуряват по-добра аеродинамика и съответно по-нисък разход на гориво. Петото поколение Range е пораснало с 5 см до 5,05 метра (5,25 при версията LWB), като междуосието е с цели 7,5 см по-дълго.
Нова платформа
JLR се гордее много с новата платформа MLA, която позволява използването на бензинови/дизелови двигатели, а също плъгин хибридно и изцяло електрическо задвижване. Новият Range е първият модел, който ще се възползва от новата платформа, след като изпревари новия Jaguar XJ.
Интериорът
Първото, което ще забележите, е новият 13,1-инчов сензорен екран с обратна връзка (Haptic touch) за управление на някои основни функции. За щастие предавките, климатикът и режимите на движение все още се управляват по старомодния начин. Зад волана работи още по-широк 13,7-инчов екран. За пътниците на задните седалки могат да се поръчат 11,4-инчови сензорни екрани, като разбира се всичко се управлява и с гласови команди, а обновяванията на софтуера се случват, докато колата ви си почива в гаража.
Нови двигатели
Има дизел! Има и голям V8, взет назаем от BMW!
Всъщност дизеловите са повече от бензиновите модели. Нафтовите варианти са три, всичките са 6-цилиндрови редови. D250 осигурява 250 к.с. и 600 Нм, D300 – 300 к.с. и 650 Нм (6,9 секунди до 100 км/ч), а D350 – 350 к.с. и 700 Нм (6,1 секунди до 100 км/ч).
Бензиновите модели са само два. По-малкият е P400, който е 6-цилиндров редови с 400 к.с. и 550 Нм, ускорението до 100 км/ч отнема 5,8 секунди. Това е базовият Range Rover. По-големият е 4,4-литровият V8 на BMW, който добре познавате от гамата на баварците. Тук той има 530 к.с. и 750 Нм, ускорението до 100 км/ч отнема 4,6 секунди.
Електрически и плъгин хибридни варианти
Land Rover предвижда два плъгин хибрида и една изцяло електрическа версия. За нея се знае сравнително малко. Очакваме я през 2024 г., като вероятно ще има една от най-големите батерии в серийното автомобилостроене и ще поддържа 800-волтова архитектура, позволяваща бързо зареждане, сравнимо с това на Porsche Taycan.
Плъгин хибридите обаче скоро ще са налични за поръчка. Те са два, като и двата използват редови 6-цилиндров мотор и електромотор със 143 к.с. Електромоторът получава енергия от внушителна 38,2-киловатчасова батерия (това е повече, отколкото първото поколение Nissan Leaf имаше), осигуряваща 100 км пробег с едно зареждане. Land Rover твърди, че в реални условия дори най-взискателните шофьори ще имат 80 км пробег на ток. Подробност, която ще позволи на собствениците на новия Range да влизат в центъра на Лондон или… София, когато ДВГ вече е лишен от тази чест.
По-малкият вариант е P440e с 440 к.с., докато P510e осигурява 510 к.с. и ускорение до 100 км/ч за 5,6 секунди.
Все още ли Range е страшилище извън пътя?
Петото поколение Range Rover идва с двойно предаване за всички версии, активен заден диференциал и завиване на задните колела. Въпреки специалния режим за офроуд трябва да признаем, че за първи път Land Rover се осмелява да признае, че тази кола по-често ще бърза по магистралата, отколкото да вози ловци или приключенци по чукарите. Вероятно няма да закъсате дори в тежки ситуации, но нито 23-инчовите джанти на топ модела, нито лъскавата каросерия е готова да предпочете калните локви пред асфалтовата мрежа. Нещо повече, двойното предаване не е активно постоянно. В зависимост от ситуацията на пътя то може да се изключва при скорости между 35 и 160 км/ч. Пневматичното окачване също е така настроено, че работи повече за изглаждане на несъвършенствата на пътя, отколкото, за да се използва за тежък офроуд. Завиващите задни колела пък осигуряват забележителен диаметър на завой от 11 метра – най-добър в цялата гама на Land Rover, макар това да е най-големият модел на марката.
Това не значи, че Range ще ви изостави в калта. Дълбочината на газене от 90 см и хитрата система от камери, която ви показва какво става непосредствено под предните колела, са детайли, които няма да намерите при обикновените лимузини.
Лимузина ли е?
Ако съдим по ултра луксозния интериор, новият Range Rover е лимузина, и то една от най-луксозните в света. Във върховата версия SV може да получите четири индивидуални седалки с внимателно проектирана система за масаж и сгъваема масичка, на която биха завидели дори местата в първа класа на презокеанските самолети. Версията SV ще се предлага само с големия V8.
Глезотиите
Трудно ще ги изброим в един материал, но в списъка с опциите откриваме електрически отварящи се/затварящи се врати (които следят за трафика и няма да се отворят, ако идва кола/колело). Задният капак се превръща в тапицирана с кожа пейка, а старото ви куче може да се качва и слиза от багажника по специална пътечка…
Цените
Започват от 121 хил. евро за “базовия” модел P400 и без никакви затруднения могат да надхвърлят 200 хил. евро, ако изберете дълга база в комбинация с баварския V8.