Официално: Mercedes-AMG SL, новото 7-мо поколение на модела
Инициалите SL идват от ‘Super Leicht’, супер лек, като първата генерация се появява през далечната 1954-ва година. А с времето концепцията на модела все повече се отдалечаваше от същността на абревиатурата си, което личеше особено при последната 6-а генерация R321, чиято маса може да подмине 1,9 тона. Днес обаче Mercedes-Benz показва 7-мото и най-ново издание SL със заводско означение R231. Или по-точно Mercedes-AMG, защото колата се води съвместна разработка - нищо, че AMG е част от Daimler -, което реално е третият подобен модел след SLS AMG и AMG GT.
И което изглежда е по-вярно на името си, макар че… не е, защото бях учуден да видя масите на двете модификации, които са съответно 1950 кг и 1970 кг. За това е виновен и добавения 4MATIC, но за него по-надолу, и още няколко „но“-та, колата е абсолютно нова, не споделя нито един елемент от конструкцията си с предишната и изглежда, поне според мен, страхотно.
Сериозна промяна в идеята е оставянето на твърдия сгъваем покрив в историята и връщането на класическия мек гюрук. Системата е с 21 кг по-лека отпреди и отваря и затваря покрива за 15 секунди и в движение със скорост до 60 км/ч. Конструкцията на самото шаси е базирана на пространствена алуминиева рама, като торсионна ѝ устойчивост е подобрена с 18%, а устойчивостта в напречно направление е с 50% по-висока от тази на „вече образцовата“ на AMG GT Roadster. Което е предпоставка за по-директно управление и намалява шансовете нещо в интериора да подсръцне след определен пробег. Самото купе, необорудвано с части, тежи 270 кг, което също е добро постижение.
Дизайнът? Ами, виждате го, дело е на студиото на марката в Калифорния и на мен лично ми харесва. Джантите са 19-ки, 20-ки или 21-ици, като е работено много по аеродинамиката. Освен, че е постигнат коефициент на челно съпротивление от 0,31, доста добър за роудстър, има и няколко подвижни елемента. Като например т.н. ‘AIRPANEL’, своеобразната клапа зад решетката, която за пръв път е съставена от две активни секции – с вертикални и хоризонтални ламели. Отзад виждате и активния спойлер, издигащ се при скорост над 80 км/ч и можещ да заема шест различни позиции, в зависимост от нуждите на колата. Има и трети активен аеро елемент – карбонов с маса от около 2 кг и разположен под предницата. Той може да се спуска към асфалта с 40 мм, също при над 80 км/ч, за да подобри „източването“ на въздуха под новия SL.
Интериорът? ‘Master class’ бих казал. Тук вероятно отново ще има критикуващи „този таблет“, но истината е, че MBUX системата, от която е част и този 11,9-ичов панел, е една от най-добрите на пазара. Тук дисплеят, за разлика от S-клас, където се появи, а по-късно и в C-клас, може да променя физически ъгъла си – между 12 и 32 градуса, с цел да елиминира отблясъците, каквито неминуемо ще се появят при сваляне на гюрука. А, отзад? Колата се води 2+2, като Merc казват, че „вторият ред е подходящ за хора с ръст до 1,5 метра“.
Двигателите. Сигурен съм, че повечето от вас се интересуват най-вече от тази сочна част. Той реално е един в две мощностни версии – познатият 4-литров битурбо V8. При SL 55 4MATIC+ е с 476 к.с. между 5500 и 6500 об/мин и 700 Нм в диапазона 2250-4500 об/мин. Тази модификация може да се похвали с 0-100 за 3,9 сек и максимални 295 км/ч. А както подсказва името на модела, колата е с двойно предаване, тоест, R232 е първият пълноприводен SL.
SL 63 4MATIC+ е черешката на тортата с 585 к.с. при същите обороти, като горе, с 800 Нм между 2500 и 5000, достатъчни за 3,6 сек от 0-100 км/ч и 315 км/ч. Кутията е една и съща - AMG SPEEDSHIFT MCT 9G. Що се отнася до избора на режими за каране, тук ‘Dynamic Select’ дава по-богат избор от досегашните модели на марката. Имате общо 6 комбинации от настройки - Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Individual и Race. Така е при 63-ката, а опционално за 55 идват с AMG DYNAMIC PLUS пакета.
Окачване? Стоманени пружини, адаптивни амортисьори и при двете версии, като за първи път в AMG модел SL се въвежда многозвенна система отпред. Тя позволява по-добра кинематика, казват от Merc-AMG и индивидуален контрол на артикулацията на колелата. Отзад е 5-точково, като друга премиера за модела е опцията за завиване на задните гуми. И третата сериозна иновация е въвеждането на стабилизиращи щанги с хидравлично управление – държат колата по-хоризонтално в завой и други работи.
А, накрая, спирачките. Серийно и двете модификации идват с метални дискове с диаметър 390 мм и 6-бутални апарати, а отзад – с 360-милиметрови и с по едно бутало. Разликата е, че при SL 55 4MATIC+ машинките са в червено, а при SL 63 4MATIC+ са в жълто. Разбира се, ако ви се плащат още 15-20 хил. лв., може да ги дадете за карбон-керамична система с 402-милиметрови дискове отпред и 360 отзад.
Колко ще струват? Още нямаме цените, но ще ги публикуваме веднага щом ги получим от ‘Силвър Стар’. А дотогава разгледайте галерията и споделете какво мислите за новия SL.