Toyota е готова с bZ4X, първия си електромобил


29 Oct 2021

Макар Prius и цялата гама на Toyota дълги години да бяха абсолютен синоним на електрификацията и екологичните автомобили, японската марка доста се забави по пътя към изцяло електрическите коли. Сега Toyota смята бързо да навакса, а bZ4X е само първият модел.

Базиран е на новата платформа e-TNGA и е с размери, подобни на тези на RAV4 – дължината е 4,60 метра, а междуосието достига 2,85 метра.

 

Под пода се намира 355-волтова 71,4-киловатчасова батерия, която осигурява пробег от 500 км (WLTP) за версията с предно предаване и 460 км за тази с двойно задвижване. Батерията с водно охлаждане поддържа бързо зареждане с до 150 кВт, което е достатъчно да заредите до 80% за 30 минути. Инженерите на Toyota изчисляват, че след 10 години употреба или 240 000 км пробег тя все още ще пази 90% от капацитета си, което звучи обещаващо.

bZ4X ще се предлага с два вида задвижване – с 204 к.с. и предно предаване или 218 к.с. и двойно предаване. Във втория случай за всеки от мостовете има по един електромотор с мощност 109 к.с. Това няма да осигури ускорение като на Tesla или Taycan, но все пак bZ4X AWD вдига 100 км/ч за приличните 7,7 секунди. Двойното предаване, както и доста от останалите системи на автомобила, са разработени заедно с инженерите на Subaru. Очаквайте скоро bZ4X пребрандиран като Subaru Solterra.

Интериорът е доста изчистен, но за щастие са запазени някои аналогови бутони и врътки. За разлика от Tesla Model Y, зад волана има монитор за основните данни, така че големият сензорен екран е само с помощни функции. Изцяло кръглият (опционално явно ще се се предлага и изрязан отгоре модел) многофункционален волан няма директна връзка с гумите, което не е нещо, с което сме свикнали при Toyota.

Интересен е опционалният соларен покрив, който за съжаление очевидно няма как да се комбинира с панорамен такъв. Според Toyota панелите на покрива могат да съберат енергия за до 1800 км годишно, което звучи много еко и готино. За някои пазари ще се предлага още една интересна възможност – колата да се използва като източник на енергия за дома, в случай че авария или друга причина ви остави без ток.

bZ4X е само началото. В следващите три години Toyota ще представи още шест изцяло електрически модела от семейството bZ.

 

Сбогом V10!