Mercedes-Benz SL R129 е един от най-добрите автомобили правени някога
‘Engineered like no other car.’ Някога това бе мотото на Mercedes-Benz, като то важи в особена степен за 4-тото поколение SL, носещо заводското означение R129. Наскоро ми се случи да прекарам два дни в компанията на няколко прекрасни екземпляра и за пореден път да оценя качествата на тази кола. А показаната току-що 7-ма генерация е добър повод да припомня същността на 32-годишния роудстър.
Колата дебютира на голямата сцена на салона в Женева през 1989-та, където R129 се радва на изключително внимание. Дотолкова, че първоначално планираният обем на производство от 20 000 екземпляра годишно е силно надвишен. За първите две години и половина, до декември 1991-ва, Mercedes реализират 52 204 автомобила. Над 1/3 от тях, 34,7% отиват в САЩ, а следващият по успех пазар за модела е домашния немски – 30,4%.
Малко след появата си на бял свят моделът печели наградата ‘Car Design Award’. В галерията, която старателно подготвих, ще видите дори и рядко публикувани снимки от дизайнерския процес, както и няколко прототипа с доста различна визия от финалната кола. Човекът зад красивите форми на R129 е Бруно Сако, като той и екипът му постигат също и отлична аеродинамика. Коефициентът на челно съпротивление е 0,32, а с отворен покрив и вдигнати стъкла е 0,40 – рекордни стойности за времето си, за такъв тип автомобил.
Четвъртата генерация SL поставя нови стандарти и в областта на сигурността. При него се появява автоматично вдигащата се рамка за предпазване на главите в случай на преобръщане – това е световна иновация в автомобилостроенето. Ролбарът застава в предпазна позиция за едва 0,3 секунди, благодарение на електро-механичен механизъм и предварително заредени пружини.
Интегралната седалка – само за нея Mercedes регистрира 20 патента. Конструкцията ѝ е изградена от различни магнезиеви сплави, изключително здрава е, триточковият предпазен колан е интегриран в нея.
Системата на покрива също впечатлява. Електро-хидравличният механизъм е напълно автоматичен и отваря и затваря текстилния гюрук само за 30 секунди. Новият SL го прави за 15, но тук говорим за 32 години разлика. Опционалният твърд покрив пък е произведение на изкуството, сам по себе си. Панелът е изработен от алуминиева сплав и тежи 34 км, с около 10 по-малко от купе покрива на предходния модел.
Окачването? И тук Mercedes-Benz вдигат летвата, въвеждайки (опционално) първата полу-активна система. Тя комбинира три подсистеми и на практика предшества адаптивното окачване, което се появява серийно в C 215 през 1999-та.
Разнообразието от двигатели е голямо и се променя през годините на производство, което обхваща периода 1989-2001-ва. На пазара колата дебютира с два 3-литрови редови 6-цилиндрови мотора – със 190 к.с. при 300 SL и с 231 к.с. при 300 SL-24. Над тях е 5-литровият 500 SL с 326 к.с., който е с 320 коня от 1992-ра нататък.
През 1992-ра в производство влиза топ модификацията е 600 SL, прекръстена на SL 600 през юни 1993. В нея работи 6-литров V12 с 394 к.с., най-мощният агрегат вграждан серийно в кола тогава. През 1993-та двата варианта с магическото означение 300 SL биват заменени от SL 280 със 193 к.с. и SL 320 с 231 коня, като тогава е обособена и нова върхова версия – SL 60 AMG с 381 к.с. Между 1994 и 2001 са направени 20 специални изпълнения на R129, сред тях особено забележителни Mille Miglia Edition и Special Edition.
И разбира се грандиозният SL 73 AMG от 1999-та. В него работи масивният 7,3-литров V12 M297, развиващ колосалните тогава и респектиращите и днес 525 к.с. и 750 Нм. Мотор, който по-късно Хорацио Пагани избира за Zonda и който ускорява тежащият над 2 тона SL за 4,5 секунди от 0-100 и до над 320 км/ч. Тази версия е направена само в 85 екземпляра.
Моделът е подложен на фейслифт през 1995-та, когато дебютира и електронната програма за стабилност ESP, новата 5-степенна автоматична кутия и ксеноновите фарове. През 1996-та Mercedes предлагат нов твърд покрив със прозрачен таван, опционално, а през 1997-ма нововъведение за безопасността - BAS Brake Assist. Второто освежаване на модела датира от 1998-ма, с дебют на изложението в Торино. Колата идва с нов V6 за SL 280 с 204 к.с. и SL 320 с 231 к.с., както и с нов 5-литров V8 с 306 к.с. в SL 500. През същата излиза и SL 55 AMG с 354 к.с., както и вече споменатият SL 73 AMG.
Производството на R129 се извършва в завода в Бремен, а последните екземпляри слизат от поточната линия през юли 2001-ва, за да започне сглобяването на следващата 5-та генерация R230.
За 12 години Mercedes-Benz успяват да реализират 204 940 броя, което прави тази генерация не толкова успешна, колкото предходната – R107 е произведен 237 287 пъти, за период от 18 години. По отношение на годишното производство обаче R129 е на чело – средно с по около 18 500 коли годишно.
Най-успешната модификация от тази генерация е с 5-литровия V8 M119 мотор под формата на 500 SL/SL 500. От нея са направени 79 827 броя, а най-рядката е с най-малкия двигател в гамата – SL 280 от 1997-ма. Тази спецификация с с 2,8-литровия V6 е произведена едва 1704 пъти. А снимката тук долу? На най-новото 7-мо поколение, за което може да прочетете подробно ако кликнете на нея.