В Норвегия пуснаха на вода първия електрически автономен контейнеровоз
Автономен кораб! Дълъг е 80 метра и е предвиден за превоз на торове. Веднага се сещаме за поне една полза – няма как вахтеният да заспи пиян и да забие кораба в скалите край Камен бряг. Оставяме на вас сравняването на хилядите ползи и негативи от добавянето на автономни технологии в корабоплаването, опасностите, които това крие, както и опасностите, от които моряците ще бъдат лишени, загубените работни места и широката усмивка по лицата на пиратите, но и възможността за много по-малко човешки грешки в най-големите превозни средства на планетата...
Добавете към автономността електрическо задвижване и ще получите представа какво представлява корабът Yara Birkeland.
Норвежкият плавателен съд има товароподемност от 3200 тона и се задвижва от внушителна 6,8-мегаватчасова батерия (приблизително колкото 68 батерии на Tesla Model S). Развива максимална скорост от 15 възела (27 км/ч), но е най-ефективен при скорост от 8 възела (13 км/ч). В случай че се зарежда от възобновяема енергия, той ще спестява по 1000 тона въглероден диоксид на година, изчисляват създателите му.
На 18 ноември 2021 Yara Birkeland е направил първото си плаване от Хортен до Осло (около 70 км), което засега е електрическо, но не и автономно. Следващият етап е корабът да премине през 2-годишни тестове на автономните системи. Това ще се случва с транспортирането на торове между различни пристанища на Норвегия. За автономното си движение гигантът е снабден със система от радари, лидари и камери. Той все пак ще се контролира от хора, готови да поемат управлението в случай на опасност, но те ще са в топъл офис на стабилна земя, а не на борда.