Започна строителството на тунела Фемарнбелт и от германска страна
Работата по един от най-дългите подводни тунели в света започна и от германска страна, след като на 1 януари 2021 официално беше дадено начало на строителството от датска страна. Тунелът Фемарнбелт в Балтийско море ще свърже датския остров Лолан с германския Фемарн, като се очаква новата транспортна връзка да се окаже една от най-използваните за свързване на Германия с Дания и на практика на Европа със Скандинавието.
Проектът на стойност 7 млрд. евро трябва да бъде завършен през 2029 г. 18-километровото съоръжение ще разполага с два тунела за влакове и два за коли. Предвижда се времето за пътуване от Хамбург до Копенхаген с влак да падне под три часа. Когато е готов, това ще бъде един от най-дългите тунели със смесено предназначение в света – за влакове и коли.
Колите ще се движат с максимална скорост от 110 км/ч, а влаковете ще развиват 200 км/ч. За сравнение в момента връзката между двата острова се осъществява с ферибот за 45 минути.
Тунелът ще бъде изпълнен с потопяването на 79 предварително построени железобетонни елемента, всеки с дължина 217 метра и маса от 73 хил. тона. Всеки един от тези елементи се произвежда за девет седмици и ще бъде разположен с прецизност от 15 мм на морското дъно, така че те да се свържат идеално прецизно и да образуват готовия тунел. След поставянето на елементите, те ще бъдат засипани с предпазен слой камъни, върху който морското дъно постепенно да възстанови оригиналния си вид.