Ново проучване показва, че в София дизелите са виновни за 74% от азотните емисии
Миналата седмица започна сериозна дискусия по темата за изграждането на нискоемисионни зони в София от зимата на 2022/2023 г. Подобни нискоемисионни зони са приложени в редица европейски градове, сред които Париж, Лондон, Стокхолм и др. През 2021 г. бе направено изследване за потенциалното въвеждане на нискоемисионнна зона в София и какви ще бъдат ползите от нея. Изследването може да свалите от тук! Автори на изследването са Кейлин Лий, Йоан Бернар, Тим Далман, Кейлъб Браун, Джош Милър от инициативата “Реалните градски емисии” (The Real Urban Emissions, TRUE). Тя е общ проект на Фондация FIA и Международния съвет за чист транспорт (International Council on Clean Transportation, ICCT).
Проблемът
София е един от най-замърсените градове в Европа. Концентрациите на фини прахови частици (ФПЧ) в София редовно надвишават годишните лимити на Световната здравна организация и стандартите за качество на въздуха на Европейския съюз. Излагането на замърсяване на въздуха е причина за редица неблагоприятни последици за здравето, включително респираторни и сърдечно-съдови заболявания. Използването на лични автомобили е един от основните източници на замърсяване на въздуха в София, а населението на града става все по-моторизирано през последните няколко години.
Числата
- 13 920 случая на преждевременна смърт в България през 2018 г. се дължат на излагане на вредни емисии
- 74% от азотните емисии в София са причинени от дизеловите автомобили
- 663 автомобила на 1000 души в София е далеч повече от средното за големите европейски градове от 450 коли на 1000 души
- 515 автомобила на 1000 души е имало в София преди пет години. Увеличението от 2016 до 2021 г. достига 29%
- 18 години е средната възраст на автомобилите в София. Средната за ЕС е 11,5 години.
- Над 50% от колите в София са над 16-годишни
- 30% от колите в София са дизели с Евро 4 или по-нисък стандарт. Те отговарят за 85% от автомобилното замърсяване с ФПЧ и 56% от общите азотни емисии
Нискоемисионни зони
Докладът разглежда два сценария за въвеждане на нискоемисионна зона в центъра на София. И при двата началната дата е 2022 г., но при единия отделните стъпки се правят всяка година, а при другия – през година. Така в първия случай още през 2027 г. в центъра ще влизат само дизелови автомобили с Евро 7 и бензинови с Евро 6d (на практика почти само хибриди и електрически), докато при по-бавния график това ще се случи през 2032 г.
И в двата случая забраните за влизане започват от най-замърсяващите автомобили. Не бива да се забравя и общата позиция на ЕС – след 2035 г. продажбата на нови автомобили с ДВГ да е забранена.
Как да разбера в коя евро група попада колата ми?
Колонката “Дата на регистрация за всички” показва след коя дата всички нови автомобили са били сертифицирани за съответната категория.
Възможни сценарии
Жълтата линия в схемата по-долу показва как би изглеждало намаляването на фините прахови частици и азотните оксиди без въвеждането на нискоемисионна зона, ако автопаркът се обновява със сегашните темпове. Синята показва какво ще се случи при въвеждането на посочените мерки, дори и хората да купуват минимално изискваното (например всяка година сменяте колата с такава, която покрива изискванията на съответната стъпка, но не и на следващата), а не най-екологичното възможно возило. Лилавата и червената показват движението, в случай че шофьорите сменят колите си с най-чистите възможни с бензинов двигател (лилава) или с изцяло електрически (червената). Както се вижда, няма голяма разлика дали ще изберете електрическа кола или възможно най-модерна бензинова, що се отнася до изразходените вредни емисии, които водят до проблемите със здравето. Въпреки това ползите от електрическите коли са свързани с липсата на вредни емисии и парникови газове.
Субсидии за засегнатите
В изследването на инициативата TRUE се разказва за добри практики на подкрепящи политики за засегнатите от държави, в които вече е приложена нискоемисионната зона. Те включват както по-добър градски транспорт, така също изграждане на адекватна мрежа от велоалеи и финансова подкрепа за закупуване на по-чисти автомобили.