Airbus работи по водороден самолет с гигантски резервоари

  • Резервоарите за водород в задната част на ZeroE Резервоарите за водород в задната част на ZeroE
  • Turbofan Turbofan
  • Turboprop Turboprop
  • Blended-Wing Body Blended-Wing Body

13 Dec 2021

Airbus е сред компаниите, които са най-напред в разработките на хибридно водородно задвижване на самолетите. Гигантът всъщност работи по три различни водородни самолета, които носят общото име ZeroE, няма да отделят никакви вредни емисии и би следвало да са готови да превозват хора не по-късно от 2035 г.

 

Airbus Turbofan ZeroE е класически пътнически самолет с реактивни двигатели. Той ще предлага пробег до 3700 км и ще носи на борда си до 200 пътници с проектна скорост около 830 км/ч. 

Airbus Turboprop ZeroE е витлов водороден самолет за по-кратки разстояния (до около 1600 км), 100 пътници и скорост около 600 км/ч. 

Най-интересен е Airbus Blended-Wing Body – футуристичен модел с нестандартна форма, който ще превозва около 200 души със скорости около 830 км/ч. Той също е задвижван от реактивни двигатели, подобно на Turbofan.

Предимствата на водорода пред самолетното гориво се крият в това, че той предлага три пъти повече енергия спрямо масата на горивото, в сравнение с традиционните горива и 100 пъти повече енергия спрямо масата, ако сравняваме с батериите. Проблемът обаче е обемът, необходим, за да превозвате толкова много водород. Съотношението е 1:3000. 3000 литра водород са необходими, за да се осигури енергията от 1 литър керосин. Ето тук в уравнението влиза водородът под налягане, който намалява съотношението значително до 1:6. Шест литра водород под налягане се равняват на 1 литър керосин. Този показател може да се подобри дори още повече, ако се използват криогенни резервоари, в които водородът се съхранява втечнен. Говорим за температури около -255 градуса по Целзий, тогава съотношението е 1:4. Точно такива резервоари разработват инженерите на Airbus в момента. Всъщност процесът е доста бавен и сложен, като за целта Airbus създава три отделни центъра за разработка на самолети с нулеви емисии – по един във Франция, Испания и Германия. Първите тестове на новите резервоари ще започнат през 2023 г.

Трудностите идват не просто от създаването на резервоари под налягане, които да поддържат супер ниски температури, а от това, че те трябва да издържат хиляди полети в продължение на години и да отговарят на високите стандарти в самолетостроенето.

Airbus очаква да има решения на тези въпроси в рамките на близките три години и да започне тестови полети със ZeroE до 2025 г. Тестовете вероятно ще продължат десет години, докато около 2035 г. първите въглеродно неутрални водородни самолети полетят в небето.

 

Първородната Godzilla!