Това Lamborghini Diablo 6.0 SE е последното произведено Diablo, №42 от 42

  • Галерия с 41 снимки. Галерия с 41 снимки.

18 Jan 2022

Lamborghini Diablo. Написани и чути една след друга, тези думи предизвикват вълнение у всеки, които се интересува от автомобили и е на повече години от 13. Култов модел, флагман на марката, появил се да наследи легендарния Countach. Diablo е първата кола на марката, която развива над 320 км/ч, първата с двойно предаване (изключвам военната разработка LM002) и първата предлагаща се и без покрив.

Разработката на модела обаче, както и неговия жизнен цикъл, са изпълнени с динамика. Дизайнът е дело на Марчело Гандини, това е последното Lambo, върху което той работи, което е и последното Lambo с изскачащи фарове. Началото на проект ‘Diablo’ поставено в средата на 80-те, докато марката е собственост на братята бизнесмени Робърт и Патрик Мириан – Mirian Group -, но през 1987-ма, преди да бъде завършен, правата са продадени на Chrysler Group за сумата от 3 млн. долара.

Г-н Гандини е принуден да довърши колата заедно с Том Гейл (Chrysler), което не бил идеалният вариант, но неизбежен. Серийния модел е представен пред публика на 21 януари 1990, с 5,7-литров атмосферен V12 с 492 к.с., способно да ускори от 0-100 км/ч за 4,5 секунди и да развие 325 км/ч. През 1992 е показана концепция Roadster, а година по-късно италианците пускат на пазара 4x4 версия на купето, което носи името Diablo VT, като инициалите идват от ‘Viscous Traction’ или виско куплунга на системата. Последната реално е модификация на двойното задвижване на LM002. A през 1995 дебютира кабро версията, която е базирана на VT.

Също през 1993 Lambo пускат две специални издания по повод 30-тата годишнина на марката - Diablo SE30 and SE30 Jota. Писали сме за тях, два пъти от които за ливавото SE30 на Джей Кей, което претърпява инцидент преди снимките на клипа на ‘Cosmic Girl’, но това е друга тема. Специалитетите са с подсилена до 525 к.с. версия на 5,7-литровия V12, с 136 кг по-леки от стандартното Diablo със задно и със 181 кг от VT. Diablo SV се появява през 1995 – ‘Super Veloce’ означение, което е използвано за първи път при Miura. Моторът е с мощност 510 к.с., задвижващи са само задните колела.

През това време Lamborghini вече е собственост на индонезийските MyCom и V’Power, докато не идва 1998 и последното препродаване на марката, този път на VW Group и по-специално на Audi. Последните ангажират белгийския дизайнер Лук Донкеволке, да претвори и освежи Diablo за последен път. Донкеволке, освен с визиите на първите поколения Octavia и Fabia, може да се похвали и с проекти, като състезателния прототип за Льо Ман Audi R8.

Белгиецът маха някои отвори, боядисва блендите заобикалящи стоповете в цвета на купето и премахва изскачащите фарове. На тяхно място поставя осветителни тела от Nissan 300ZX, докато за дните светлини си остават Hella 4169, които се използват също при Saleen S7, Pagani Zonda и… тракторите Claas. Но какво от това, McLaren F1 споделя стоповете си с автобус, а огледалата са му от VW Corrado. Правили това колата по-малко яка? Същото важи и за Lambo Diablo.

Фейслифтът SV дебютира през 1999, базовата версия, заедно с VT и VT Roadster. Тогава се появява и изпълнението GT с фокус към пистата, с 6-литров V12 с 575 к.с., карбонови панели и 3-компонентни джанти O.Z. Двигател, който по-късно е използван в последните екземпляри на модела Diablo SV 6.0 и неговата версия SE.

Автомобилът от прекрасната галерия на Petrolicious.com е именно Diablo SV 6.0 SE, едно от последните произведени от серията ограничена в едва 42 екземпляра. Или по-точно, това е последното, №42, в един от двата предлагани за специалното издание цвята ‘Oro Elios’ (другият се казва ‘Marrone Eklipsis’). Шестлитровият му агрегат генерира 550 к.с. и 620 Нм, масата е 1625 кг., спирачките са Brembo с дискове с диаметър 365 мм отпред и 345 мм отзад, но техническите данни са само част от красивата картинка.

А галерията е направена благодарение на Андреа Касано, автор на Petrolicious.com, който учтиво е попитал негов приятел работещ в Lamborghini, Енрико, дали би било възможно да заснеме колата в центъра на Модена. Резултатът виждате сами, като отговорния шофьор е бил Винченцо, тест пилотът на Lambo. Все пак този екземпляр струва…, не е ясно точно колко, но в Mobile.de има само едно VT6.0, което не е SE, на 45 хил. км. и се продава за 299 000 евро.

След, като Lamborghini тегли чертата на Diablo статистиката показва под 3000 произведени коли. Това са над 1000 екземпляра по-малко от обема на неговия наследник Murcielago (2001-2010), но без значение от бройките, Diablo си остава една от най-яките коли в света.