Да превърнеш камион в локомотив. Руски завод качва Урал на релси
Уралският автомобилен завод в град Миас произвежда високопроходимия 6х6 камион Урал-4320 без прекъсване от 1977 г. насам. Той е създаден специално за съветската армия, а днес е на въоръжение в състава на руските войски. Този модел има много модификации, като една от тях му позволява да се движи върху влакови релси и да тегли композиция като локомотив.
Тя е дело на Уральский ЖелезноДорожный Завод, намиращ се в същия руски град Миас, където се правят камионите Урал. Този завод е специализиран в проектирането и производството на алтернативно железопътно оборудване, предназначено да замени остарели и излезли от експлоатация дизелови локомотиви и релсови машини.
Камионът Урал-4320 е избран да послужи за база за създаването на нови локомобили за руската железница. В момента от споменатия по-горе завод са готови с инженерните разработки за превръщането на Камаз, Зил, Уаз, Газ, Ivecco в локомотиви. Същото предприятие предлага и трансформация на по-модерния Урал NEXT (снимката долу), който се произвежда от 2015 г.
Трансформираните в локомобил камиони носят марката МАРТ и могат да теглят композиции до 1500 тона.
За да се превърне един тежкотоварен камион в локомобил е необходима промяна в неговото шаси. Монтира се хидравлична система, с която камионът стъпва върху релсите посредством железни колела и такава за управление посоката на релсите. Предната част на камиона се повдига, като предните гуми остават във въздуха или се допират съвсем леко в релсите. Задвижването се осъществява чрез задните един или два моста.
В зависимост от товара, който локомобилът трябва да тегли по релси, се добавя баласт, указващ допълнителна притискателна сила върху задвижващите колела. Откъм оборудване могат да се добавят различни устройства, които превръщат камиона-локомотив в нещо много по-ефективно. Така например той може да бъде оборудван с гребло за сняг или превърнат в пожарен влак, линейка или както руснаците казват в „ликвидатор“ на замърсявания.
Базовата цена на Урал-4320 с голо шаси е около 60 000 лв. Оборудването му в локомобил може да струва между 55 и 90 хил. лв., като това позволява теглене на вагони до 80 т. Цената за системата, позволяваща теглене на товари до 1500 т. е по договаряне със завода производител.
Основно такива локомобили се използват в логистични центрове, морски и речни пристанища, металургични заводи, транспортни и зърнени терминали. Тези машини могат да бъдат управлявани не само по вътрешните маршрути на предприятия, но и по обществените релсова и пътна мрежи.
Когато не е на релси хидравлика прибира системата и локомобилът се ползва като стандартен камион.