Бивши служители на SpaceX разработват автономни мини влакове с батерии
Полека-лека сякаш целият транспорт отива към електрификация и автономно управление, харесва ни или не. Това няма да подмине и влаковете, които така или иначе са електрически от има-няма 150 години. Някои от тях са дори автономни (включително по линия 3 на Софийското метро), но американската Parallel Systems разработва нещо различно.
Компанията, основата от бивши служители на SpaceX, е набрала 50 млн. долара инвестиции с идеята да създава малки електрически (със задвижване от батерии) релсови превозни средства за малки товари. Нещо като ЖП транспорт, но в малки количества, без големите познати ни локомотиви и вагони.
Идеята е това да съживи малки товарни линии, които са затворени по икономически съображения. Талигите на Parallel Systems имат товароподемност от 58 тона и пробег с едно зареждане от 800 км, като основният им конкурент не са влаковете, а шосейният транспорт.
Основното предимство е, че електрическите талиги се зареждат бързо (за около час), използват съществуващи релсови пътища и не изискват изграждането на контактна мрежа. Освен това те са компактни и напълно автономни, което звучи полезно за работа в затворени комплекси или по линии с ниско количество товари, когато няма смисъл да се използва цял локомотив за един-единствен контейнер.
Напомняме, че българският производител на локомотиви “Експрес Сервиз” е един от водещите в Европа производители на задвижвани от батерии електрически маневрени локомотиви, включително с дистанционно управление. Те се използват в открити и закрити заводи, кариери, пристанища и депа, включително в депото на TGV в Лион.