С каква кола е по-добре да попаднете в снежна буря: електрическа или конвенционална?


29 Jan 2022

Със зачестилите новини за сериозни снежни бури на Балканите, а не само обичайните катаклизми отвъд Атлантика или чудовищни отрицателни температурни рекорди в Северна Русия, изведнъж възможността да прекараме дълги часове в колата си се оказа по-реална отвсякога. Но кой тип задвижване е по-подходящ за бедстване в колата? Напоследък темата е актуална и заради студените електрически автобуси в столицата.

В началото на тази седмица шофьори в Атина и Истанбул стояха по над 17 и дори 20 часа блокирани в колите си, така че въпросът е повече от актуален и у нас, а не само в северните страни. 

Подобна буря в САЩ пък блокира хиляди в средата на месеца на магистрала I-95 в щата Вирджиния. Един от шофьорите, попаднали в капана там, е Дан Кенинън, който е прекарал 14 часа в своята Tesla Model 3. Той твърди, че през цялото време е използвал отоплението и е гледал Netflix на екрана на колата, като в крайна сметка в батерията е останала достатъчно енергия за още 80 км пробег. Това е впечатляващо и показва, че електромобилите не са обречени в подобни ситуации. В същото време много собственици на бензинови и дизелови автомобили отбелязват, че техните коли също са в състояние да работят дори над 20 часа, като за това време ще изразходват средно около 1-2 л/час, така че с пълен резервоар от 50 литра, примерно, хипотетично може да прекарате времето сравнително комфортно дори и над денонощие.

Очевидно и в двете ситуации колата може да се справи с подобна тежка обстановка и да поддържа интериора топъл. И в двата случая обаче трябва да се направи следното уточнение: важно е през зимата да пътуваме с достатъчно гориво и добре заредена батерия. В случая с магистралните задръствания и в Щатите, и в Гърция, част от проблемите се дължаха на коли, останали без бензин, които трябваше да се преместват с кранове, за да могат останалите да се измъкнат от капана.

Оттам нататък предимството на единия или другия тип задвижване е силно дискусионен. Очевидно при работа на място бензиновите/дизеловите автомобили ще отделят вредни емисии, но в ситуация, в която сте блокирани в средата на нищото, този недостатък не играе съществена роля. У нас оставянето с включен двигател е особено популярно дори пред магазина, докато в някои страни от ЕС е напълно забранено, като глобата в Германия, например, в повечето случаи е 80 евро. Никой обаче няма да ви глоби, ако бедствате в колата, затрупани от преспи. В краен случай, дори горивото ви да започне да свършва, някой самарянин от близка кола може да се притече на помощ, докато при електромобилите няма кой да ви даде ток, с изключение на някои съвсем нови модели като Ford F-150 Lightning.

И все пак, какво е вашето мнение? Кой ще се справи по-добре?

 

Много практичен и интересен!