Японският швед: Saab 9-2X Aero, който си е чисто Subaru Impreza WRX

  • Галерия с 14 снимки. Галерия с 14 снимки.

30 Jan 2022

Saabaru. Така може да се нарече странният Saab 9-2X, който се произвеждаше само в периода 2005-2006, като за това време шведи…, извинявам се, японците, направиха 10 246 екземпляра, 8514 от които през първата година.

Но защо по дя*****? Ами, отговорът е съвсем логичен и лесен, за пари. Никоя автомобилна марка не прави коли за удоволствие, а когато съществува възможност да бъдат спестени милиони в разработката на нов модел, компаниите често прибягват до т.н. ‘badge engineering’ – нови емблеми, име и готово.

Случаят със Saab 9-2X е точно такъв. По това време марката е собственост на General Motors, които пък притежават и 20% от Fuji Heavy Industries, компанията-майка на Subaru. Бордът на директорите решава, че Impreza е чудесна база за нов „шведски“ модел и така се появява това Saabaru.

Визуалните промени се виждат с невъоръжено око, но има и известни технически оптимизации, макар и не особено сериозни. Saab-ите излизат от фабриката Гунма, Япония, с повече шумоизолация, особено в областта на преградата между двигателя и купето. Променени са уплътненията на прозорците и някой втулки по окачването. Амортисьорите също са рекалибрирани. Вътре? Основната разлика между 9-2 и Impreza са предните седалки.

По отношение на двигателите Saab 9-2 се сглобява както с 2,5-литровия 4-цилиндров атмосферен EJ253 със 165 к.с. и 225 Нм за нивото ‘Linear’, така и с 2-литровия турбо EJ205 с 227 к.с. и 294 Нм за по-спортния ‘Aero’, моторът на Impreza WRX. През втората година от производството мощността на по-слабата версия е повишена на 173 к.с., а ‘Aero’-то става 230 к.с., с 2,5-литровия турбо боксер. Скоростната кутия и за двете изпълнения е 5-ст. механична, като е имало и опция за 4-степенен автоматик.

Екземплярът от галерията е 2005 Saab 9-2X Aero, с пробег от едва 27 хил. мили или около 43 хил. км, в цвят ‘Desert Silver Metallic’ и с двуцветен и доста запазен салон. Обявен е в bringatrailer.com, дотук наддаването е достигнало до 9200 долара или 16 137 лв. а краят е след два дни (02.02).

Въпросът е бихте ли дали толкова пари за подобен автомобил? И въобще, бихте ли карали Saab 9-2X вместо Impreza?

Чичо Искрен се вихри!