Mercedes-Benz EQXX измина 1000 км с едно зареждане


14 Apr 2022

Mercedes-Benz EQXX, в случай че сте забравили, е най-новия електрически демонстратор на възможности на марката, който преди около седмица бе оборудван и с регистрационни табели. Защо? За да направи опит за влизане в историята, покривайки голямо разстояние с едно зареждане.

Рано сутринта, на 5 април, Merc EQXX напусна дома си в Зинделфинген и потегли през Швейцарските Алпи, Северна Италия, до крайната си точка, Касис на Лазурния бряг. Това са точно 1008 км, като при пристигането си колата е имала заряд достатъчен за още 140 км. Впечатляващо.

Къде е уловката? Ами няма. Тестът бе осъществен с помощтта на контролен център в Зинделфинген – инженери селдящи телеметрията -, трима шофьори и два EQS-а, играещи ролята на водеща и затваряща кола. Последните не са били с цел оптимизация на аеродинамиката около EQXX, а за да пазят съществуващата в един единствен екземпляр експериментален автомобил.

За колко време? За малко над 12 часа. Условията в първите не са били идеални, външна температура от 3 градуса в Германия, като максималната е достигнала до 18. На аутобана колата се е движела със 140 км/ч, така че и там няма послъгване и влачене с 90.

Тайната на това постижение? Съвкупност от добри инженерни решения, едно от които е обтекаемостта на колата: 0,17 коефициент на челно съпротивление. При EQS то е 0,20, а при предходното издание на Merc G-клас e 0,54.

EQXX разчита на 900-волтова система и има батерия с капацитет от 100 кВтч, подобна по размер на тази в EQS 450+, но с 50% по-малка и с 30% по-лека – тежи само 495 кг. Това, както и впечатляващият коефициент на аеродинамично съпротивление от 0,17 (0,20 при EQS) позволява среден разход под 10 кВтч/100 км или по-точно 8,7 кВтч/100 км постигнати в теста.

Сбогом V10!