Експерименталният Mercedes-Benz ESF 13 за който вероятно не сте чували никога

  • Галерия с 5 снимки. Галерия с 5 снимки.

03 Jun 2022

Mercedes-Benz ESF 13 прилича на концепция предшестваща серийна S-класа, но не точно. Колата е доста странна и това има разумно обяснение. Тя не е създадена с дизайнерска цел, а с експериментална, за тестване на нови технологии, основно за безопасност. Съкращението ESF идва от ‘Experimentelles Sicherheitsfahrzeug’ или ‘Experimental Safety Vehicle’ на английски.

Част е от програма на марката започнала през 70-те, включваща над 30 подобни автомобила. В галерията ще видите също ESF 22, както и ESF 2009, който доста прилича на S-клас W221.

ESF 13 е показан пред публика на търговския панаир ‘Transpo 72’ във Вашингтон, през 1972 г. Своеобразна лаборатория на колела, колата е еволюция на предишния ESF 04 от 71-ва, и както него е базирана на Mercedes-Benz 250 “Stroke-Eight” (W 114), но инженерите са използвали също компоненти от 350 SL R 107.

С нея марката е тествала ABS системата, която в през 1978 дебютира в S-клас W116. Друга технология развита с ESF 13 e системата за донатягане на предпазния колан. Тя, заедно с въздушната възглавница за шофьора, се появяват в S-клас W126 през 1981. ESF 13 e оборудван с въздушни възглавници за всички пасажери, дори на тория ред, с халогенни фарове, система за миене на фаровете и дори паралелна чистачка за задното стъкло.

Експерименталната кола е с дължина от 5,24 метра (с 55 см повече от модела, на който е базирана) и е с V6 мотор, който е целял да се остави място за деформационна зона в предната част. Там е поместена и система от хидравлични елементи за абсорбиране на енергията при удар.

В резултат на всички експериментални технологии колата тежи 2100 кг, със 700 кг повече от базовия W114. „Наднормено тегло“, на което днес дължим спасяващи живота системи, като ABS и въздушните възглавници.

Много практичен и интересен!