Автомобилите в България - средно 19-годишни. Спад в продажбите на по-старите
Материал на Dnevnik.bg
Българският автопарк продължава да е най-старият в Европа. Средната му възраст е над 19 години, при 10-11 години за останалите страни от Европейския съюз, а през миналата година броят на превозните средства на възраст над 20 години се е увеличил с над 210 хил, каза на дискусията председателят на Асоциацията на автомобилните вносители и техни официални представители (ААП) Храбрин Иванчев (интервю с него вижте в приложението "Капитал авто").
Асоциацията настоява за по-сериозен контрол при първоначалната регистрация и годишните технически прегледи, така че най-замърсяващите, а също и неизправните, автомобили да бъдат спирани от движение. Другото искане на бранша е да се създаде регистър на всички автомобили, в който се отбелязват ремонтите по тях и от кого са правени.
Храбрин Иванчев посочи, че забавената с 30 г. намеса на държавата в обновяването на автопарка дава шанс на България направо да премине не просто към нови автомобили, а към електромобили. За целта обаче от асоциацията предлага държавата да подпомага с 10 хил. лв. покупката на електромобил и със 7500 лв. на хибрид. Подобни стимули има в 22 от 27 страни-членки на ЕС, отбеляза той.
Спад в продажбите на по-стари коли
Продажбите на автомобили до 5 години растат, а на тези на над 10 намаляват най-сериозно - тази изненадваща тенденция показва статистиката на "Пътна полиция" за регистрациите.
Според данните за първите пет месеца на годината общият брой получили първи регистрационни номера леки и лекотоварни автомобили (категории М1 и N1) е 54 080, срещу 56 644 за същия период на миналата година. Това е намаление с 4.53%. При чисто новите автомобили пък има ръст на регистрациите от 7.60% (14 040 срещу 13 048).
При колите над 10 години регистрациите спадат със 7.80% или с 2564 броя. При автомобилите до 5 години ръстът в регистрациите е почти 4%, а тези на повече от 10 са с почти 2.5 на сто по-малко.
Обяснението може да се търси в липсата на достатъчно автомобили втора ръка нов внос, както и в повишаването на цените. И двата фактора са предизвикани от кризата в производство на нови автомобили, която първо се дължеше на недостига на чипове, появил се по време на епидемията от COVID-19, а в последствие войната в Украйна доведе на липса и на други ключови компоненти. В резултат за нова кола се чака между осем месеца и година.
В Западна Европа тенденцията е заради затруднените доставки хората да карат по-дълго автомобилите си, вместо регулярно да си купуват нови. Това пък създаде дефицит на автомобили, които да се внасят в България. Към момента обаче не може да се каже доколко трайна е тази тенденция на повишаване на регистрациите на по нови модели.