Българската Alieno представи Unum: нова електрическа хиперкола с ракетни тръстери, която вдига 584 км/ч


25 Jul 2022

Големи почитатели на Alieno сме от мига, в който чухме, че българи искат да правят електрическа хиперкола с 5000 к.с. Това беше преди четири години с модела Arcanum. Вярвате или не, че подобно нещо може да се случи в малко село в Родопите, ние смятаме за важно да разкажем повече за тях и да се надяваме, че един ден смелите им мечти може да се сбъднат. Друг е въпросът, че някои от идеите им са толкова смели, че граничат с научната фантастика! 

Arcanum сe появи за първи път през 2018, а сега същите пичове са готови (поне на хартия) с нов модел. Казва се Unum и технически е много близък. Разликите са основно в дизайна (вдъхновен от Lamborghini Huracan, очевидно) и в добавянето на ракетни тръстери, работещи с компресиран въздух.

Версии

Те са две: THF (The Heavenly Founder) и TRS (The Rocket Successor). Първата е изцяло електрическа (по същество идентична с Arcanum), а втората добавя в играта споменатите тръстери с въздух под налягане.

Ракетните тръстери

Версията TRS се задвижва с електричество и въздух. Ракетната система се нарича Alieno Cold Air Thruster System и използва до 24 броя ракетни тръстери със студен въздух. Създателите на системата разказват, че това са вид ракетни двигатели, които използват разширяването на газ под налягане за създаването на тяга. Въпросният газ е обикновен въздух. Следва цитат от сайта на компанията: “Тръстерите на Alieno Unum TRS са с променлива геометрия и посока на тягата. В тази връзка в TRS е реализирана иновативна Alieno реално-времева (real-time) система за управление на вектора на тягата / Thrust Vector Control (TVC), наречена Alieno real-time thrust vectoring system, способна да променя посоката на тягата на тръстерите, за да контролира позицията на хиперколата върху пътя.

Главните тръстери в Alieno Unum TRS са разположени под различните решетки от екстериора му, поради което не променят силуета му. Въпросните решетки са изработени от титан и имат специална геометрия за оптимизиране на тягата от тръстерите. Тръстерите на хиперколата спомагат не само за задвижването ѝ, но и за управлението и аеродинамиката ѝ, предвид че освен за ускорение, могат да се използват и като спирачка, както и за корекция на траекторията ѝ на движение, а освен това, когато е необходимо, осигуряват огромна притискаща сила за допълнителното ѝ стабилизиране. За целта в Unum TRS трите различни основни режими на задвижване (Street, Track и Race) познати от Arcanum, разполагат с допълнителна функционалност, наречена Rocket, от която се активират и настройват възможностите, функциите и поведението на TRS пакета.”

Допълнителен плюс на наличието на компресираният въздух е, че може да го използвате за още доста неща: охлаждане на спирачките и батерията, за размразяване на предното стъкло и камерите или като аеро спирачка.

Малко числа

Unum, точно като Alieno, предлага впечатляващи числа, които граничат с научната фантастика. Батерията (системата е 800-волтова, между другото) идва в три варианта, като най-големият е с капацитет 180 кВтч. Това е доста, но не е нечувано, за разлика от скоростта на зареждане, която е несравнима с нищо друго в автомобилния свят: със специално проектираната от Alieno 2700-киловатова станция зареждането от 10 до 80% е възможно за три минути!

Още числа

24-те електромотора и същият брой тръстери осигуряват максимална скорост от над 584 км/ч при пакета RP5 (най-мощният), който идва с 8880 Нм.

Смели идеи

Основателят на Alieno не крие любовта си към Lamborghini, като дори сред плановете си включва партньорство с италианската компания на VW Group, а защо не и придобиване, очевидно вдъхновен от партньорството между Rimac и Bugatti. 

Производство и цени

Заводът на компанията предстои да бъде изграден в село Туховища в Югозападните Родопи. Когато това се случи, Alieno ще прави всяка една кола за между 18 и 30 месеца. Базовият Unum RP2 (без ракетни тръстери) ще има 2610 к.с. и ще струва 1,8 млн. евро, докато топ моделът RP5 ще струва между 3 и 4,5 млн. евро, в зависимост от версията.

 

Сбогом V10!