Volvo представи новото EX90 – компютър или кола!?


09 Nov 2022

Volvo ще премине изцяло към електромобили до 2030 г. И вече започна. Това е първият модел на компанията, който ще бъде актуален и през 2030 – EX90. Новият флагман на марката е наследник на XC90 (повече за бъдещето му –  по-долу) и е поредното от много електрически Volvo-та, които ще видим през следващите години. Всъщност по едно на година, като броим XC40 Recharge през 2020 и C40 през 2021.

 

EX90 е 7-местен модел, най-големият в гамата на шведите. Натъпкан е до козирката с камери, лидари и радари, задвижвани от NVIDIA Drive. Те осигуряват невидим щит около кросоувъра, който ви пази от всякакви опасности по светло или тъмно, включително от вас самите. Да, камерите не само гледат на 500 метра пред колата, но също така следят какво се случва в нея. Прозявате се, EX90 ще ви предложи да спрете за почивка. В случай че заспите, умното Volvo ще спре съвсем самостоятелно на безопасно място край пътя и ще включи аварийките. Ако пък си забравите детето/кучето в колата и температурата е прекалено висока, EX90 също ще се погрижи вместо вас.

Android, 5G и рециклирана пластмаса вътре

Големият портретен 14,5-инчов екран идва с най-новата автомобилна система на Google, така че би следвало да предлага безпроблемно гласово управление, ако не харесвате сензорните екрани. Стандартно колата идва с 5G, но пък няма ключ. Отключването става само с телефона, без да е необходимо да го вадите от джоба си. Може да пращате “ключа” и на други хора. Седалките, огледалата и музиката се настройват автоматично, още преди да сте влезли в колата.

15% от стоманата, 25% от алуминия и 48 кг пластмаса идват от кенчета за бира и шишета Кока-Кола.

Конски сили, нютони и други числа

При представянето версиите са две, но скоро очакваме и базов модел. Засега имаме EX90 и EX90 Performance. И двата се задвижват от голяма батерия с използваем капацитет от 107 кВтч. Пробегът е съответно 600 и 590 км, като при Performance е незначително по-малък, защото мощността и въртящият момент са повече и явно изстискват повече от батерията.

Стандартният вариант идва с 414 к.с. и 770 Нм (това трябва да е достатъчно за всеки средностатистически собственик на Volvo), докато Performance предлага 517 к.с. и 910 Нм. С последните 2,8-тонният компютър на колела достига 100 км/ч за 4,9 секунди.

Батерията поддържа зареждане с до 250 кВт (едно от най-добрите в индустрията), така че се нуждае от 30 минути, за да се зареди от 10 до 80%. Като стана въпрос за зареждане, умното Volvo идва напълно подготвено за двупосочно зареждане – може да захранва дома ви с енергия. Което е не само добра застраховка в случай на апокалипсис, но и много изгодна финансова възможност. Например, ако зареждате колата нощем, а връщате енергията към дома си през деня, може да се окажете човекът в квартала с най-ниска сметка за ток тази зима… Не е точно електроцентрала, но определено не е и само кола…

Новото топ Volvo ще се произвежда в Щатите и Китай, като производството започва догодина, а първите доставки се очакват през есента на 2023 г.

Цената?

Няма да е евтина кола, няма какво да се лъжем. Вариантът с 408 к.с. идва срещу 105 хил. евро, а надценката за Performance съвсем не е голяма – то ще струва 110 хил. евро.

Какво става с XC90?

Засега ще живее! Постепенно обаче дизеловите варианти ще отпаднат, после и чистите бензинови. Ще останат само хибриди, а накрая – единствено плъгин хибриди. 

 

 

Сбогом V10!