Колко всъщност пада пробегът на електромобилите през зимата?


29 Dec 2022

Електромобилите, също като тези с ДВГ, харчат повече през зимата. В стотици форуми милиони пъти е дискутирано колко точно повече е това, като най-новото изследване по темата е на Recurrent. То се базира на реални данни от хиляди коли и стига до извода, че разликата в пробега може да достигне 32%, ако сравняме постижимото разстояние с една батерия при 21°C и минусови температури (между -6° и -1°C).

Ако живеете в страна като България, където минусовите температури все по-рядко се задържат за дълго, това може да няма особено значение, но в много части на света, където електромобилите са силно разпространени, подобно изследване има своето значение.

Изследването обхваща около 7000 коли от 14 модела. Отличници са Jaguar I-Pace и Audi e-tron, които губят едва 3 и съответно 8% от пробега си, когато стане студено. На другия полюс са Chevy Bolt, който осигурява с 32% по-малък пробег при -1°C в сравнение с измереното при 21°C. VW ID.4 и Ford Mustang Mach-E също не се представят особено добре, като показват 30% намаление на пробега. 

Паралелно с измерването на разликата при топло и студено време, изследването показва и какъв е реалният пробег в сравнение с американския цикъл на измерване EPA, който е доста прецизен. Прави впечатление, че VW e-Golf и Hyundai Kona минават съответно 111 и 112% от обещаното, докато трите тествани модела на Tesla – едва по 61-64% от измереното от EPA. Става въпрос за Model 3 Long Range, Model Y Long Range AWD и Model S и X 75D.

По-долу може да видите графиката с разликата в пробега при 21°C (жълто) и при студено време (-6 до -1°C, синьо). Синият пунктир показва приблизително измерен пробег, докато синята непрекъсната линия показва реално измерени данни от тестове.

 

Сбогом V10!