Шеф на Citroen: електромобилите носят края на SUV-тата
С изключение на някои пазари по света, SUV-тата и кросоувърите вече са един от доминиращите сегменти на пазара на нови автомобили. Независимо дали ви харесва, тези модерни джипки генерират огромни печалби за производителите и до известна степен те са "златните кокошки", които правят възможно модели като Porsche 911 и Toyota Supra да съществуват. Според високопоставен кадър от автомобилната индустрия обаче, дните на SUV моделите са преброени в ерата на електромобилите.
AutoExpress наскоро имаше шанса да разговаря с главния изпълнителен директор на Citroen Винсент Коби по време на представянето на новия Citroen C4 X в Обединеното кралство. Това, което Коби казва за онлайн изданието, ни звучи доста радикално, особено като се има предвид текущият пазарен дял на кросоувърите и SUV-тата. „Светът на SUV е свършил“, коментира пред изданието Коби, макар че "цифрите не говорят, че съм прав“ в момента.
И така, каква е причината за прогнозата на изпълнителния директор? SUV-овете просто не са достатъчно аеродинамични и с нарастващите аеродинамични изисквания към електромобилите, тези като цяло по-големи машини могат да се превърнат в умираща порода. „При електромобил с батерия, ако аеродинамиката ви е грешна, загубата по отношение на пробега е огромно. Можете да загубите 50 километра между добра и лоша аеродинамика, а между SUV и седан можем да говорим за 60/70/80 километра загуба много лесно“, обобщава Коби.
Но има и други причини. SUV моделите обикновено са значително по-тежки от хечбеците, седаните или дори комбитата. А по-голямото тегло означава повече ресурси, необходими за производството на автомобила. И когато добавите, че по-големите SUV автомобили се нуждаят от по-големи батерии, за да осигурят адекватен пробег в сравнение с по-леките превозни средства, ситуацията изглежда още по-лоша, коментира Коби. Ограничения по отношение на размера на батерията и теглото на автомобила също ще дойдат в бъдеще. „Хората ще започнат да ограничават теглото и размерите на батериите чрез данъци, чрез стимули или чрез регулиране“, добави изпълнителният директор на Citroen.