Дърпа 100 тона и харчи 5 литра дизел на час, що е то!?


10 Mar 2023

Спомняте си за най-новия локомотив на теснолинейката Септември - Добринище, нали? Всъщност произведеният през 1988 г. в Румъния локомотив, известен с означението си 77-002, не е нов, но беше толкова сериозно ремонтиран и осъвременен от русенския локомотивен завод “Експрес Сервиз”, че е като нов. Стигна се до абсурдната ситуация БДЖ да не иска да го използва, защото бил прекалено модерен… След като стоя в депото напълно ненужно от април до октомври 2022 г., 77-002 вече от няколко месеца е в експлоатация. В тази връзка “Експрес Сервиз” сподели любопитни числа за локомотива и неговия двигател Caterpillar.

Вчера (9 март 2023 г.) сензорите в мотора са отчели точно стомилионното завъртане на коляновия вал. Системите за мониторинг и анализ на борда дават супер любопитни данни. За тези сто милиона завъртания на коляновия вал американският двойно турбиниран V12 е работил 2109 моточаса – той тъкмо е разработен. Средната му скорост е 790 об/мин, като е изразходвал 55,8 тона нафта – средно по 26,5 литра/час – фантастично постижение за машина, способна да тегли над сто тона в планински терен. И което е по-респектиращо: при празен ход, т.е. при спускания и по време на престой в гари и депа (общо 66% от времето), 32-литровият двигател с 1200 к.с. е харчил едва 5 литра/час – между три и четири пъти по-малко от стария мотор Maybach. И ако разходът на гориво е три-четири пъти по-нисък, то по-същественото е, че вредните емисии са намалени с внушителните 97%.

И още любопитни числа: откакто е произведен, моторът е стартиран точно 540 пъти, работил е на празен ход 1393 часа. Ако не беше стоял в депото от април до октомври, локомотивът щеше да е спестил още 50 тона дизел на БДЖ, което са около 125 хил. лв.

Американският “биг блок” на празен ход върти коляновия вал с около 650 об/мин и достига максималния си въртящ момент от 5500 нм при 1200 об/мин. Максималната му скорост е 1800 об/мин, масата – 3004 кг без течностите. При тестовете с теглене на влак с маса от около сто тона в нито един момент не е работил с повече от 75% от потенциала си.

“Експрес Сервиз” в момента обновява и единственият друг останал в България локомотив от серията 77: 77-009. Специалистите от Русе се надяват след това да ремонтират и останалите локомотиви на единствената функционираща теснолинейна линия у нас.

 

Сбогом V10!