Теснолинейката спря да се движи, няма локомотиви!
Най-красивата и посещавана ЖП линия в страната остана без влакове, съобщава сдружението на ентусиастите “Родопската теснолинейка”. За пореден път пътниците се извозват с автобуси, вместо с емблематичния влак. Абсурдното е, че напълно обновеният високотехнологичен локомотив 77 002.4, възстановен и модернизиран в русенския завод “Експрес Сервиз”, стои скучаещ в депото заради бюрократични спънки.
БДЖ няма нито един друг толкова модерен и високотехнологичен теснолинеен локомотив, но въпреки това не използва новия. Той успешно премина тестове преди няколко месеца, но Изпълнителна агенция “Железопътна администрация” не го пуска в експлоатация, защото ремонтът му бил толкова добър, че това бил нов локомотив. Така машината не се движи, а пътниците по маршрута пътуват с автобуси, което безспорно е доста екологично.
Родопската теснолинейка е единствената функционираща у нас, която се използва както от много редовни пътници, така и от туристи от цял свят.
Локомотивите на Теснолинейката се състоят от няколко серии: 75, 76 и 77. Първите са произведени през 1965 г. и са най-използваните по трасето, но от общо десет, днес в движение са останали пет, а останалите са бракувани. Серия 76 са локомотиви, произведени през 70-те, които са продадени или бракувани и вече не съществуват. “Най-новите” са от серия 77, те са произведени в Букурещ през 1988 г. Повечето от тях са продадени в Аржентина през 1996 г. или са бракувани, като оцелели са само два. Единият е 77 002.4, който беше напълно обновен по безпрецедентно добър начин от завода в Русе, а другият тепърва ще се ремонтира, отново там.
Когато ремонтът на стария теснолинеен локомотив бе даден на "Експрес Сервиз", компанията реши да докаже, че работата може да бъде извършена качествено, евтино и бързо, въпреки пандемията и въпреки десетките си поръчки за електрически маневрени локомотиви от клиенти в Западна Европа, включително френските TGV. Феновете на теснолинейката и ЖП специалистите получиха пълен достъп до етапите на модернизацията и можеха да наблюдават в реално време какво и как се прави. А резултатът според всички е повече от добър, коментира OFFNews.
Остава ни единствено в духа на транспортния министър да заключим, че новият локомотив ще обслужва чудесно всички влакове от гарата в Етрополе…
Ако сте пропуснали нашето видео от Русе, може да го видите тук: