Криви ли са релсите на бул. Цар Борис III в София? Експерти казват да, общината - не


14 Mar 2023

Предизборен трик или реално съществуващ проблем. Между тези две крайности се намират мненията на обществото по отношение на отворения преди около три месеца ремонтиран участък на бул. Цар Борис III в София. По-специално, става въпрос за кривите релси на трамвайното трасе. Къде е истината обаче? Зависи кого попиташ.

"Не съм специализирал транспортно строителство, но е видимо от снимките тук със сигурност технологията не е била спазена, защото има т.нар. "изрукване" (усукване, измятане) на железния път. Тази безбаластова технология преимуществено се използва при високоскоростни влакови трасета (над 250 км/ч), значи няма как на втория месец от експлоатацията да има такъв резултат", коментира за Дневник инж. Цанко Симеонов от сдружение "Градски транспорт и инфраструктура". Въпросната технология се нарича безбаластова - по-трудна е за изпълнение, но при правилно такова е по-трайна.

"Такива кривини са недопустими при строителството на ново трасе и те вероятно допълнително ще ускорят амортизацията му. При полагането на такава линейна инфраструктура, която изисква висока прецизност в геометрията, се използват стандартни геодезически уреди, които не допускат такива изкривявания. За да ги има, остава съмнение, че строителят не ги е използвал или е бил некомпетентен. Строителният контрол не е уловил това. Остават съмнения, че не са спазени БДС стандартите за полагане на релсов път. Трябва да се възложи разваляне на трасето в компрометираните участъци за сметка на изпълнителя", добавя Виктор Чаушев, съветник на "Демократична България" в комисията по транспорт.

Каква е реакцията на Столична община? Очаквано, съвсем противоположна:

"В посочения участък новото трамвайно трасе се привързва към съществуващите релси на кръговото на "Руски паметник" и при перона на болница "Пирогов". При тези участъци точно е изпълнен проекта за привързване на релсите със съответните криви и контракриви, което е утвърдена практика в строителството".

Кой крив, кой прав - предстои да разберем. Очакваме и вашите мнения.

Много практичен и интересен!