Карахме първия електрически Jeep в историята - Avenger


16 May 2023

Автомобилната индустрия претърпя толкова значителни промени през последните години, че вече нищо не може да ни изненада. След като живеем във времена, в които Ferrari има всъдеход, най-продаваният модел на Bentley e луксозен SUV, a D сегментът в Европа е на умирачка, то наистина трудно бихме приели каквото и да е за сензация. Но когато Jeep създава първия си модел специално за Европа, първия си изцяло електрически автомобил и първия си продукт, който няма да се продава в САЩ, със сигурност имаме поне една вдигната нагоре в учудване вежда.

Предистория

В актуалната моделна гама на Jeep, Avenger заема най-ниската позиция по отношение на размерите си. Всъщност, единственият Jeep в историята до момента, който има по-компактни размери от този, е оригиналният Willys. С дължината си от 4,08 метра, Avenger е считан за твърде малък за американските стандарти, което пък го превръща в първия Jeep, създаден и продаван единствено в Европа. Освен това, моделът е и първият Jeep, проектиран от самото начало основно като електрически автомобил, макар и да съществува версия с бензинов двигател за някои отбрани европейски пазари. Също така - това е първият Jeep с предно предаване.

Тестови автомобил

По време на теста на Jeep Avenger в Малага, Испания, на разположение имахме няколко екзмепляра от електрическия кросоувър, като всички те бяха от върховото ниво на оборудване Summit. Такъв автомобил има стартова цена от 89 710 лева в България преди добавянето на още екстри. Тази сума звучи леко стряскащо за нашите географски ширини, но пък базовата версия Longtitude е с около 10 000 лева по-евтина. Ако добавим и имагинерна държавна подкрепа за покупка на електромобил (каквато у нас няма, но на практика в цяла Европа съществува), можем да докараме цената до доста приемлива за подобен кросоувър. А дори и базовият модел е доста добре оборудван с климатроник, дигитален инструментен панел за шофьора, LED фарове и други.

Дизайн, интериор, оборудване

Външно, Avenger изглежда доста балансирано - липсва твърде изразена агресия, което е рядко срещано явление (положително за мен) в автомобилната индустрия тези дни. Ако погледнете по-задълбочено, ще откриете различни препратки към други модели на фирмата, както и "спомени от миналото" - малки дизайнерски трикове, които оставят връзката с историята на Jeep жива. Приятно впечатление прави наличието на пластмасов предпазен "обков", който играе защитна роля за цялата каросерия при лек офроуд. Късите надвеси спомагат както за по-стегнатата визия, така и за леките излизания извън пътя, където Avenger най-вероятно ще се среща често.

Но все пак, въпреки Jeep гените си, кросоувърът си остава предимно градска машина. Тук се разкриват част от скритите добродетели на Avenger - доста компактни размери с все пак дълго междуосие, множество пространства за складиране на вещи в кабината (общо 34 литра обем) и приличен багажник (380 литра), благодарение на правоъгълната форма на купето. В бърз хит сред журналистите по време на теста ни в Малага се превърна шареният интериор, който разполага с централна част в екстериорния цвят на автомобила. Сред другите важни за отбелязване точки в кабината са централният дисплей с нова инфотейнмънт система (навигация от TomTom, софтуерни обновления по въздуха и безжични Android Auto / Apple CarPlay), както и откровено казано изненадващите глезотии за този сегмент като масажиращи предни седалки.

Пътно поведение

Макар и Avenger да е така да се каже споделен продукт за Stellantis - дели обща платформа и технологии с Opel Mokka-e, Peugeot e-2008 и други - инженерите от Jeep са успели да свършат доста сериозна работа в опита си да направят американската джипка отличаваща се от братята си. Лично за мен най-голям успех е окачването - един на практика съвършен баланс от комфортно пътно поведение без непридвидими реакции в завои, но все пак доста приемливи офроуд ъгли и височина на каросерията. Разбира се, за истински офроуд няма как да става дума, но можете да бъдете сигурни, че няма да закачите тук и там шасито или да нанесете щети при разходка в планината за пикник. А на пътя винаги ще се радвате на здраво стъпил на земята автомобил.

Задвижването на Avenger също е доста познато. Jeep получава директно обновената версия на компактния електрически мотор на Stellantis, който тук генерира мощност от 156 к.с. (предишната версия при Peugeot e-2008 преди фейслифта беше със 136 к.с.). Тази мощност със сигурност не е точно впечатляваща, но при автомобил с тези размери е повече от достатъчна - не се усеща недостиг нито в градска среда, нито на магистралата, където обаче не бива да очаквате и героизми при максималната скорост. Добрата новина са различните режими на движение, които софтуерно регулират работата на електрическата задвижваща система. Личният ми съвет е по-често да използвате спортния режим, който, за разлика от при други автомобили, не се усеща твърде агресивен и натрапчив при шофиране. Ако шофирате в нормален или еко режим, ще трябва да се въоръжите с търпение при потегляне - понякога ще трябва да натиснете педала за ускорение до към средата на хода му, за да получите търсения резултат.

Пробег, зареждане, разход на енергия

Батерията на Avenger е с капацитет от 54 кВтч. От компанията цитират възможен пробег по WLTP от около 400 километра, което по време на нашия тест в Малага се оказа напълно постижима цел. Да, подобно на повечето компактни електромобили, излизането на магистрала и поддържането на висока скорост не са особено благоприятни за пробега. Но все пак, при разумно шофиране, без излишни лишения, свободен пробег от 400 километра е напълно постижим.

От Jeep дори съобщават за доста по-високи възможности в градска среда - близо 550 километра - но тази стойност си остава по-скоро в сферата на фантазиите. Истината е, че никой от щаба на Jeep не успя да ни отговори конкретно как може да се постигне този пробег, който би означавал консумация на електрическа енергия от около 10 кВтч / 100 км. Все пак, ясно е - в града Avenger ще измине доста повече от сертифицираните по WLTP 400 километра.

Зареждането на модела не поставя нови стандарти в индустрията, но определено е повече от достатъчно. Пикът е при 100 кВт, а при наличието на достатъчно бърза станция можете да заредите от 20 до 80 процента от капацитета на батерията за под 25 минути. За три минути пък би трябвало да възвърнете енергия, достатъчна за около 30 километра на пътя. 

Интересен детайл е, че батерията не е разположена хоризонтално в пода на автомобила. Вместо това, тя заема кухините, които при бензиновата версия са изпълнени с други компоненти на задвижващата система, липсващи при един електрически автомобил. Именно на това се дължи големият багажник и доброто пространство в кабината, въпреки дължината от само 4,08 метра.

И накрая...

Avenger няма как да избяга напълно от споделените си гени с електрическите модели на Stellantis, които изредихме по-горе. Но от Jeep са се постарали изключително много да създадат автомобил, който има собствени характеристики на пътя и се държи по съвсем различен начин от братята си. Нещо повече - макар и да е малко прибързано да се каже подобно нещо след едва еднодневен тест, Avenger се очертава като най-добре балансираният компактен автомобил с електрическо задвижване от Stellantis.

Няма как да не пропуснем и любопитната подробност, че Jeep - марката, която е известна с офроуд моделите си - е създал наистина чудесен градски електромобил, доста подходящ и за кратки пътувания извън него. Един подчертано европейски продукт, който по скромното ни мнение би трябвало да намери доста клиенти на Стария континент. А такива вече не липсват - компанията е получила около 20 000 предварителни поръчки от бъдещи собственици само за няколко месеца.

Сбогом V10!