Пак да се срещнем след 10г… ама надали !
Когато Volkswagen Group пое реалния контрол върху Seat през 1986 г., изглеждаше, че техният съюз ще бъде легло от рози и цикламено розов еднорог, летящ между пухкави облаци. Така и беше през първите години, защото моделите се харесваха и продаваха като топъл хляб.
С годините обаче и секторът стана по-конкурентен, и нещата се промениха. И ето как стигнахме до момента, в който сме днес, като гледам как немският консорциум е наточил ножа…
А защо го точат… защото с електрифицирането на сектора виждаме, че Seat губи известност пред своите „братя“ и „сестри“ и бива изместен на последното място. Данните, които подсказват, че испанската марка няма голямо значение за германския консорциум, са инвестициите, които правят. Центърът Марторел ще произвежда най-малките електрически автомобили, които “случайно” са най-малко печелившите…
Volkswagen казва, че Seat не е печеливш, но и не инвестира в него, за да прави по-голям и с по-печеливши модели...
Но това си идва с предистория от Херберт Дийс, (предишният президент на Volkswagen Group), който показа своята враждебност към Seat няколко пъти в миналото. Всъщност наскоро той направи няколко изявления, в които каза, че годишните продажби, които не достигат половин милион единици, не означават много за сектора. И не само това, той отиде крачка по-далеч, като посочи, че продажбата на технологията на групата на по-ниска цена прави много трудно да бъдеш печеливш. (за което си е прав)
Въпреки това самият той признава, че Cupra е първата добра идея, която получава, за да направи Seat печеливш. И тук е същината на въпроса за бъдещето на марката, както и какво би направило дните на Seat по-дълги. Продажбата на Cupra (която не е нищо повече от ребрандиран Seat) е доходност, много по-висока от тази, получена от компанията майка при продажбата на няколко модела от гамата Ibiza. Следователно за Volkswagen е по-изгодно да убие Seat и да остави Cupra жива, дори и да продаде по-малко бройки.
Решението Seat да бъде печеливш има няколко задачки пред себе си, а те не изглеждат да са изпълнени досега.
1: Обемът на продажбите да нарасне значително, за да може да се инвестира още повече в марката въз основа на този обем.
2: Моделите да изкачат още едно стъпало и да се доближат до така наречения „премиум“ сегмент, събирайки още любопитни погледи и продажби.
3: Самата марка да навлезе в сегмента на сегашната Cupra, нещо което явно в Германия не искат.
Но това няма как да стане, докато от кораба-майка се дава само задачката по сглобяването на най-малкия модел.
На хоризонта не се очаква да пуснат друг електрически автомобил, който случайно да се озове в ръцете на Seat, а не на Cupra. Ето защо няколко анализатори посочват, че смъртта на единствената испанска фирма в сектора (ако може да се счита за такава) ще настъпи през 2029 г.
А на въпроса защо не дръпнат щепсела още сега… защото има още договори за изпълнение и не могат да го направят официално.
Колко типично по немски, нали….!!!
* Материалът е авторски и не е задължително да съвпада с редакционното мнение и политика на DizzyRiders